【シーズン6】ヨハネの黙示録 新しい歌【聖書】人生100倍の祝福

ヨハネの黙示録14章 新しい歌
1.新しい歌を歌う戦士&殉教者(14:1-5)
 1節、「また私は見た」とあります。このことばで場面転換が起こっています。再び視線は地上から天上の144,000人に向けられます。彼らの額には、「子羊の名と、子羊の父の名が記されていた」と言います。これは、9節、それから先の13章で、額に「獣の刻印を押された」獣の支配下にある人たちと対比している表現です。文字通り額に刻印がある、と劇画的に考えなくてもよい、ということです。はっきり彼らは別だとわかることを示す表現方法です。144,000人は、12の二乗に完全数10の三乗を加えたもので、これも文字通りの144,000人ではなく、象徴的な数字で、限られた数の人々を意味しています。
 彼らは、神の前で特別な新しい歌を歌うのです。どんな歌か、それは明日の15章でお話するモーセの歌と子羊の歌です。神による贖いと、いよいよ明らかになる神の正しい裁きを賛美しています。
 気になるのは4節、その歌を歌う者の資格として「童貞」があげられていることです。これも、文字通りではなく、象徴的に理解すべきものでしょう。旧約聖書では、しばしば偶像礼拝の罪が不品行や姦淫に例えられました。ですからこの人たちも、偶像礼拝に関わったことがないという意味での「童貞」です。実際、「子羊が行く所、どこにでもついて行く」とあるように、救い主イエスに忠実な人々のことを言っています。今や彼らは地上での信仰の戦いを終えて、天に凱旋し、シオンの山で神のみ前に整列しているのです(3)。
 既に述べたと思いますが、黙示録では、イエスやキリスト者を二つのイメージで描いています。つまり戦士と殉教者の二つのイメージです。たとえば5:4-6。イエスは「ユダ族から出た獅子、ダビデの根」と戦士のイメージで語られ、さらに「屠られた姿で子羊が」と殉教者のイメージでも語られます。この14章でも同じように、天に凱旋し、神の御前に整列しているキリスト者は、戦士のイメージ。他方、「子羊が行く所、どこにでもついて行く」は殉教者のイメージです。5節「彼らの口には偽りが見出されなかった。彼らは傷のない者たちである」も、単にキリスト者は正しいと言っているのではありません。当時のユダヤ人は神殿へのささげ物として、傷のない動物を用意しました。つまりこれも殉教者のイメージなのです。
2.本編との関係をとらえる(14:6-20)
 さて、6節「もうひとりの御使い」が、厳しい状況の最中、全世界に救いの福音を宣べ伝えている様が語られます。さらに8節、「第二の別の御使い」がバビロンの倒壊を宣言します。このバビロンも、文字通りの地名ではなく、ローマに代表される煌びやかな都市文明を象徴しています。そして第三の御使いが、偶像崇拝を避け、神に忠実であるために忍耐を働かせるようにと勧めています。そして、実際、忍耐を持って信仰を守り通して死を迎える人は、幸いである(13節)と宣言します。というのも14節以降、イエスが福音書の中で語られた、毒麦のたとえ(マタイ13:24-30)そのものが語られ、毒麦と良い麦がふるい分けられる収穫の時、最後の審判の時が来るからです。その時に、イエスの側にふるい分けられる人は幸いです。
 ところで先に、ドラマ仕立てに言えば6~7章の封印のお話が予告編に当たると言いました。本編は、8から15章までのラッパのお話、そして16章の怒りの鉢のお話は、ふりかえりのエンディングに当たると。今日の14章と明日の15章は、ちょうど予告編で簡単に見せられた7章の部分がさらに詳しく語られている所なのです。7章では天に凱旋した、信仰の戦士たちが、神の前に整列し、家族の下に帰り新しい日常に戻っていく姿が描かれていました。この14章では、神の前に整列した7章の場面にフィルムを巻き戻し、スロー再生し、ああ、彼らは礼拝をささげていたが、そこではモーセと子羊の勝利の歌を歌っていたのか、一瞬で見えなかったという部分を詳しく見ている、というわけです。彼らの帰還の感動と、労が豊かに報われている祝福、そんな光景を見るわけです。
 どうでしょう。人生どこかで帳尻が合わせられると思えばこそ、今の不条理な人生にも耐えていけるものでしょう。現代社会では、持つ者と持たざる者、いわば貧富の差が激しくなり、不本意な人生を強いられた者は、そのまま忘れられ、社会の狭間に消え去っていくかのようです。しかし!神はそんなことはないのだ、とおっしゃるのです。たとえそのような人生を強いられることがあっても、神は帳尻を合わせてくださる。たとえ信仰のゆえに苦しみを味わい、迫害されいのちを奪われることさえある。しかし、そのままでは終わらない。人を踏みにじり、神に敵対する者は必ず厳しい裁きを受けるのです(10-11節)。そして、神に信頼するあなたは、やがて来る天において、勝利の歌、神の正しさを高らかに歌うのだというわけです。人生投げ出さないことです。神のことばは真実です。神の祝福がありますように。ではまた明日。このチャンネルでお会いしましょう。
Revelation Chapter 14: A New Song

  1. Warriors and Martyrs Sing a New Song (14:1-5)
    Verse 1 says, “And I saw.” This word changes the scene. Again, the focus shifts from the earth to the 144,000 in heaven. They had “the name of the Lamb and the name of his Father written on their foreheads. This expression contrasts with those under the control of the beast who “received the mark of the beast” on their foreheads in verse 9 and chapter 13. It means that there is no need to think of them literally having a mark on their foreheads in a dramatic way. It is an expression that clearly shows that they are different. The number 144,000 is the square of 12 plus the cube of the perfect number 10, which is not a literal number of 144,000, but a symbolic number that means a limited number of people.
    They sing a special new song to God. What song is it? It is the song of Moses and the song of the Lamb, which we will talk about tomorrow in chapter 15. It praises God’s redemption and His righteous judgment that is about to be revealed.
    It is interesting to note that verse 4 lists “virginity” as a qualification for the singers of the song. Again, this is to be understood symbolically, not literally. In the Old Testament, the sin of idolatry was often compared to sexual immorality and adultery. So these people were “virgins” in the sense that they had never been involved in idolatry. In fact, when it says, “The Lamb follows them wherever he goes,” it refers to those who are faithful to the Savior Jesus. Now that they have finished their battle of faith on earth, they have triumphantly returned to heaven and are standing before God on Mount Zion (3).

As I mentioned earlier, the book of Revelation portrays Jesus and Christians in two images: as a warrior and as a martyr. For example, in 5:4-6, Jesus is spoken of as a warrior, “the Lion of the tribe of Judah, the Root of David,” and also as a martyr, “the Lamb that was slain. Similarly, in chapter 14, Christians who have returned to heaven in triumph and who stand before God are images of warriors. On the other hand, “they follow the Lamb wherever he goes” is a picture of martyrs. Verse 5, “No deceit was found in their mouths, for they are without blemish,” does not simply say that Christians are righteous. At that time, the Jews prepared animals without blemishes as offerings for the temple. In other words, this is also a picture of martyrs.

  1. Understanding the Relationship to the Main Story (14:6-20)
    Now, in verse 6, “another angel” is described as preaching the gospel of salvation to the whole world in the midst of a difficult situation. Furthermore, in verse 8, “another angel” announces the fall of Babylon. This Babylon is not a literal place name, but symbolizes the glorious urban civilization represented by Rome. And the third angel encourages us to avoid idolatry and to exercise patience in order to be faithful to God. In fact, he declares that blessed are those who persevere in their faith and face death (verse 13). From verse 14 on, the parable of the weeds that Jesus spoke in the Gospels (Matthew 13:24-30) is itself spoken of, and the time of the harvest, when the weeds will be separated from the good wheat, and the time of the final judgment is coming. Blessed will be those who are sifted out at that time.
    By the way, I said earlier that in the dramatization, the story of the sealing in chapters 6 and 7 is the preview. In the main story, the story of the trumpets in chapters 8 through 15 and the story of the vials of wrath in chapter 16 are the end of the retrospective. Today’s chapter 14 and tomorrow’s chapter 15 go into more detail about the part of chapter 7 that was only briefly shown in the preview. In chapter 7, the warriors of faith who returned to heaven in triumph were lined up before God and returned to their families and a new normal. In chapter 14, the movie is rewound to the scene in chapter 7 where they lined up before God, played in slow motion, and we see in detail the moment when they were worshiping, but suddenly they were singing the victory song of Moses and the Lamb. We see the emotion of their return and the blessing of their labor being richly rewarded.
    So what do you think? If we believe that somewhere in life the accounts will be balanced, we can bear the absurdity of today’s life. In modern society, the gap between the haves and have-nots, the wealth gap, as it were, is growing wider and wider, and those who are forced to live an undesirable life seem to be forgotten and disappear into the gaps of society. Yet! God says this is not the case. Even if we are forced to live such a life, God will balance the accounts. Even if you suffer for your faith, you may even be persecuted and lose your life. But it will not end there. Those who oppose God will surely receive severe judgment (verses 10-11). And you who trust in God will sing a song of victory and the righteousness of God in the heaven to come. Don’t give up on life. God’s word is true. May God bless you. See you again tomorrow on this channel.

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