【シーズン6】ローマ人への手紙12章 礼拝的な生活【聖書】人生100倍の祝福

1.自分自身を神にささげる(12:1)

12章からは、これまでの教理的な内容を踏まえた実践的な勧めです。これまでの流れの中でも重要なのは、9-11章で論じられた前提です。つまり、神に敵対し、強情な態度を取るユダヤ人を神が見捨てることがないように、万人に対するあわれみも決して取り去られることがない、私たちに対する神の愛は深いという点です。ちょうど、エジプトの奴隷状態からイスラエルを解放してくださった神が、その神の愛を前提に十の戒めを守るようにと教えた、十戒の教えに似ています。信仰実践の基本に、神のあわれみに対する感謝と感動があるわけです。

そこでその戒めの最初に、パウロはまず自分自身を神にささげるように語ります。それこそが礼拝なのだ、と。キリスト者の信仰実践の抑え処は、献身です。神に自分をささげた歩みをすることです。礼拝での心が、生活に形となっていくことです。ただ日曜日に欠かさず礼拝に行く生活が始まったということではありません。神に対する恐れと愛を持って、日々の生活を、しっかり信仰的に生きていくことです。教会の礼拝と日常の生活を切り離さず、家庭、学校、職場、教会において、確かに、この人は神を愛し、神に従って生きている人だとわかるような人生を歩むことです。

2.神を中心とする生活(12:2-21)

ではそれはどのようなものなのか、2節以降具体的に解説していきます。

まずそれは、この世と調子を合わせないことです。「調子を合わせる」に使われたギリシア語は、「鋳型で形作られる」を意味しています。つまり、真夏の暑い熱に溶けたチョコレートのように、この世の熱に溶かされてしまう、この世の価値観に影響されてクリスチャンとしての形を失っていくような人生を送ってはならない、ということです。世の中がどうであれ、神の人として、聖霊のいのちに燃やされた人生を生きていくことです。

第二にそれは、慎み深い、謙遜な人生を送ることです(3-8節)。私はキリスト者の間にも、人を上に見たり、下に見たりする、そんなこの世的な物事の見方から解放されていない問題はあると感じることがあります。そして認めて欲しい願望から解放されていない方々も多々おられるように思います。私は、仕事であれ信仰であれ、何かにのめり込むクリスチャンは何か満たされていない問題を抱えているように感じます。神を信じたとは言うものの、本当に満たしてくださる神に真に出会っていない、だから人生が自慢的でぎらぎらしたものになっていく。神の目よりも人の目が大事になる。しかし、キリストにあって救われたというのは、キリストのいのちという尊い代価によって罪の奴隷から買い戻されたということです。それだけ大きな犠牲を払ってくれた神を本当に覚えることができたら、人の目などどうでもよくなります。

3.信仰生活の現実

信仰生活の現実は、傍目で見たら、平凡なものです。しかし、その内実には、豊かな満たしがあります。ですから、これ以降パウロは、生活全般にわたって、神に献身した人生のあり様を具体的に語っていきますが、それらはどれも、特別なことではありません。

たとえば11節、勤勉であれと言います。キリスト教信仰を持っていない人だって、そういう考え方は持っています。当たり前ですが、大事です。機会に前髪はあって後ろ髪はない、と言います。機会がやってきたと思う時に捕らえなければ、終わりです。また12節忍耐を働かせよ、と言います。これも当たり前です。13節、兄弟姉妹の必要や旅人を思いやれ、15節、喜びや悲しみに共感せよ、16節、協調性や平和を守ろうとせよ、7節不本意なことがあっても、赦し受け入れ、祝福せよ。最後はいささか大きなことを言っています。神と共に生きることは、包み込む大きな愛に生きることです。

そうであればこそ、ことさら教会に人を誘わずとも、クリスチャンの人間としての常識感覚や物事の考え方の大きさに魅力を感じ、近づいてくる人も起こされるものでしょう。信仰即生活、生活即信仰が成熟すればするほど伝道も進むのです。

Romans 12: The worshipful life

1. To offer ourselves to God (12:1)

Beginning with chapter 12, this is a practical exhortation that builds on the doctrinal content of the previous chapters. The most important part of the sequence so far is the premise discussed in chapters 9-11. That is, just as God will never forsake the Jews who are hostile and stubborn towards Him, so His mercy towards all will never be taken away, and His love for us is profound. It is just like the teaching of the Ten Commandments, in which God, who delivered Israel from slavery in Egypt, taught them to keep the Ten Commandments on the premise of His love. The basis of the practice of faith is gratitude and inspiration for God’s mercy.

So, at the beginning of the commandment, Paul tells us to first offer ourselves to God. This is worship. The restraint of the Christian’s practice of faith is devotion. It is a way of giving oneself to God. It is the heart in worship that takes shape in our lives. It is not just the beginning of a life of going to church on Sundays. It is about living our daily lives faithfully with the fear and love of God. We are to live our lives in such a way that we do not separate worship from our daily lives and that we know at home, at school, at work and at church that this person loves God and lives according to God.

2. A God-centred life (12:2-21)

Let me explain in detail what this means from verse 2 onwards.

First of all, it means not being in tune with the world. The Greek word used for “being in tune” means “being moulded”. In other words, we must not live our lives in such a way that we are melted by the heat of the world, like chocolate melted by the heat of midsummer, or that we are influenced by the values of the world and lose our shape as Christians. No matter what the world says, as a man of God we are to live a life driven by the life of the Holy Spirit.

Secondly, we are to live a life of modesty and humility (vv. 3-8). I sometimes feel that there are problems among Christians who are not free from such worldly ways of looking at things, of looking up or down at others. And I think there are many who are not free from the desire to be accepted. I feel that Christians who are into something, whether it is work or faith, have some unfulfilled issues. They say they believe in God, but they have not really met the God who really satisfies them, and so their lives become boastful and nervous. The eyes of man become more important than the eyes of God. But to be saved in Christ is to have been bought back from the slavery of sin by the precious price of Christ’s life. If we can truly remember God who made such a great sacrifice, the eyes of men will not matter.

3.The reality of the life of faith

The reality of the life of faith is outwardly ordinary. But in its inner reality there is a rich fulfilment. Therefore, from this point on, Paul speaks specifically of a life dedicated to God in all aspects of life, none of which is extraordinary.

For example, in verse 11 he tells us to be diligent. Even people who don’t have the Christian faith have this attitude. It is natural, but it is important. We say that opportunity has a forelock, but not a backlock. If you don’t take the opportunity when you think it has come, you are finished. Verse 12 tells us to be patient. Verse 13, be considerate of the needs of brothers and sisters and travellers; verse 15, be sympathetic to their joys and sorrows; verse 16, try to keep harmony and peace; verse 7, forgive, accept and bless, even if it is unwilling. The last one is a bit of a big deal. To live with God is to live in an all-encompassing great love.

If this is the case, even without inviting people to church, people will be attracted by the common sense and way of thinking of Christians as human beings and will come closer to them. The more mature we are in our faith, the more our life and faith are, the more evangelism will progress.

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