【シーズン6】創世記10章 系図【聖書】人生100倍の祝福


1.セム、ハム、ヤフェテ 
ノアの息子、セム、ハム、ヤフェテの系図が記録されます。古代イスラエルの地名について、知識が乏しいと、たいくつな片仮名の羅列にしか見えない部分でしょう。
まず、ヤペテの子どもは7人です。またその孫も7人。そして数えられた民族の数は70人。よく出来ていると思いませんか?意図的な書き方です。つまり、この系図は、全人類の系図を記録しているようでありながら、実際には、大まかな系図です。そしてどのように記録する民族を取捨選択したのかは、よくわかっていませんが、一人の人、ノアに、全人類がつながっている、と言いたいわけです。
ヤフェテは、北方に分散した民族です。海沿いの国々は、地中海とカスピ海の周辺の地域で、そこに住む人々は、一般にはインド・ヨーロッパ語族として分類されています。ゴメルとマゴグは黒海北部のスクテヤ人、マダイはアッシリヤ東方のメディア人、メシェクは黒海沿岸の南西部に住む民族、アシュケナズはドイツ地方に流れた人々、タルシシュはスペイン南部のギリシア植民地の人たち、ドダニムはギリシア北部の人々。つまり黒海沿岸から地中海までの国々にノアから分かれた子孫が分布することを示しており、皆、外国人というよりも、兄弟と呼ぶべき存在なのです。
次に、ハムは南方に分散した民族でした。クシュはエジプトの南、エチオピアを指します。クシュの子孫は紅海沿岸地帯に広がりました。ニムロデは、特記すべき有名人だったようですが、それが特記された意図はよくわかりません。ただここは、泡のように消えていく人類の歴史の中に、人業とは思えぬほどに目覚ましい国づくりをし、記憶される人物がいたことを示しつつ、それもまた神の御心の中で起こったものであると言いたいのでしょう。歴史を作るのは、人ではない、神である、と言うわけです。確かに、歴史上に偉大な人物は、種々数え上げられます。しかし彼らがどれほど財力や権力があったとしても、時代が変われば皆過去の人となり忘れられていく存在です。すべての人が神に機会と時を与えられて繁栄もし、没落もする、というわけです。
なおミツライムはエジプト、バベルはメソポタミア南部、エレクは、バビロンの南東約200キロの町。アカデは、バビロニヤ北部の町アッカド。シヌアルは、バビロニヤの北西部。アシュルはアッシリヤです。ハムの子カナンの子孫は別枠で特記されています。これらの民族は、イスラエルの敵となった民族です。しかし、もともとのルーツを辿れば、彼らは敵ではなく同胞なのです。
最後にセムの子孫。エラムはバビロン東方、26節、ヨクタンの子孫としてあげられている諸民族の名は、アラビヤ系の人々です。
32節は結論です。「以上が、それぞれの家系による、国民ごとの、ノアの子孫の諸氏族である。大洪水の後、彼らからもろもろの国民が地上に分かれ出たのである」つまり人類はもともと一つであったと言います。今日人類は、様々な人種に分かれていますが、元をただせば皆、神によって造られた、そして神に祝福されて増え広がったものである、と著者は言いたいわけです。それは、パウロがアレオパゴスで説教したことと同じです。パウロは言いました。「神は、一人の人からあらゆる民を創り出して、地の全面に住まわせ、それぞれに決められた時代と住まいの境をお定めになりました」(使徒17:26)
それが、ノア洪水以降の物語です。問題は、それぞれ散らされた民族が分かり合えない者たちになってしまったことです。その理由は明日の11章で語られます。そして実はここに大切な神の御計画があるのです。つまり罪の故に、分かり合えなくなってしまった民族が、神のあわれみによって再び一つとされるビジョンが、これ以降、繰り返し語られていくことです。パウロも言います。「それは、神を求めさせるためです。」(使徒17:27)最終的に、その明確なビジョンは、使徒ヨハネによって黙示録7:9ではっきり示されますが、神の救いの計画は、もともと一つであった諸民族が、再びわかりあえるようになって平和に暮らせるようになることです。
それは、キリスト教宣教の目的をも示しています。宣教の目的は、キリスト教の勢力を拡張し、世界をキリスト教の色一色に塗りつぶすためではありません。分かり合えなくなった人類の問題に、キリストの十字架愛による解決をもたらすためです。宮沢賢治ではありませんが、「東に病気の子供あれば行って看病してやり、西に疲れた母あれば行ってその稲の束を負い、南に死にそうな人あれば行って怖がらなくてもいいと言い、北に喧嘩や訴訟があればつまらないからやめろと言い」ということ、つまり、人類が、家庭で、職場で、そして社会で、人の破れ、ねじれを修復し、互いに受け入れ合い、愛し合い、平和を取り戻していく力になることです。そうして初めてキリスト教会は、地域社会になくてはならないもの、世の光、地の塩として愛される存在になるのでしょう。神のことばは真実です。神の祝福がありますように。チャンネル登録、メンバー登録よろしくお願いいたします。では、また明日このチャンネルでお会いしましょう。
Genesis 10 Genealogy

  1. Shem, Ham, and Japheth 
    The genealogy of Shem, Ham, and Japheth, sons of Noah, is recorded. If you are not familiar with the place names of ancient Israel, this section may appear to be nothing more than a list of puny katakana names.
    First of all, Japheth had seven children. His grandchildren were also seven. And the number of people counted is 70. Isn’t this well done? It is a deliberate way of writing. In other words, while this genealogy seems to record the genealogy of the entire human race, it is, in fact, a rough genealogy. And although we don’t know exactly how they chose the peoples to record, they are trying to say that all mankind are connected to one person, Noah.
    The Japhethites were a people dispersed in the north. The countries by the sea are the areas around the Mediterranean Sea and the Caspian Sea, and the peoples there are generally classified as Indo-European. Gomel and Magog are the Scythians from the northern Black Sea region, Madai are the Medians from the east of Assyria, Meshek are the people from the southwestern Black Sea coast, Ashkenaz are the people who drifted to the German region, Tarshish are the people from the Greek colonies in southern Spain, and Dodanim are from the northern Greece. In other words, the descendants who split from Noah are distributed in countries from the Black Sea coast to the Mediterranean Sea, and they all should be called brothers rather than foreigners.
    Second, Ham was a people dispersed to the south. Kush refers to Ethiopia, south of Egypt. The descendants of Cush spread to the Red Sea coastal region. Nimrod seems to have been a celebrity of note, but I am not sure of the intent for which it is noted. However, I think that the intention here is to show that in the history of mankind, which is disappearing like a bubble, there was a man who is remembered for his remarkable nation-building, which cannot be considered a human work, and to say that it also happened in the will of God. He is saying that it is God, not man, who makes history. Certainly, there are many great historical figures. However, no matter how powerful or influential they may have been, they will all be forgotten as time goes by. All men prosper and fall, given the opportunity and time by God.
    Mitzrayim is in Egypt, Babel is in southern Mesopotamia, and Erech is a town about 200 km southeast of Babylon. Akkad is Akkad, a town in northern Babylon. Sinuar is northwest of Babylonia. Ashur is Assyria. The descendants of Canaan, son of Ham, are noted separately. These are the peoples who became enemies of Israel. However, if we trace their original roots, they are not enemies but fellow citizens.
    Finally, the descendants of Shem. Elam is east of Babylon, verse 26, and the various peoples named as descendants of Joktan are of Arabic descent.
    Verse 32 concludes. These are the various clans of the descendants of Noah, by their respective families, by nation. After the Flood, from them all the nations were divided into groups on the earth. The author is trying to say that, although today the human race is divided into various ethnic groups, they were all originally created by God, and they were all blessed by God to increase and spread. This is the same thing that Paul preached in the Areopagus. Paul said. God created all peoples out of one man, and made them to dwell in all the face of the earth, and appointed unto each one a definite age and a boundary of habitation” (Acts 17:26).
    That is the story after the Noahic Flood. The problem is that the scattered peoples have become incomprehensible to each other. The reason for this will be discussed tomorrow in chapter 11. And here, in fact, is the important plan of God. In other words, the vision of a nation that has become incomprehensible because of sin, but will be reunited through God’s mercy, will be spoken of repeatedly from this point onward. As Paul puts it, “For this is what makes us seek God.” (Acts 17:27) Ultimately, the clear vision, as clearly revealed by the Apostle John in Revelation 7:9, is that God’s plan of salvation is that the peoples who were originally one will come to understand each other again and live together in peace.
    This is also the purpose of the Christian mission. The purpose of missionary work is not to expand the power of Christianity and to paint the world in Christian colors. It is to bring a solution to the problems of mankind, which have become incomprehensible, through the love of the cross of Christ. Japanese writer Kenji Miyazawa wrote, “If there is a sick child in the east, go and take care of him; if there is a tired mother in the west, go and bear the sheaf of rice; if there is a dying person in the south, tell him not to be afraid; if there is a quarrel or lawsuit in the north, tell him to stop because it is boring”; in other words, to help humankind to resolve their problems at home, in the workplace, and in society, to be a force to repair the brokenness and twists of people, to accept and love each other, and to restore peace. Only then will the Christian church become an indispensable part of the community, loved as the light of the world and the salt of the earth. The Word of God is true. God bless you all. Please subscribe to our channel and become a member. See you tomorrow on this channel.

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