【シーズン6】ペテロの手紙第二2章 偽教師に警戒せよ【聖書】人生100倍の祝福

1.偽教師の特徴(2:1-19)

自分の救いを完成させる、これはとても大切なことです。キリスト者は、よく「救われた」と過去形を使いますが、実際には、まだその救いは完了してはいないのです。救いの約束それ自体は確かで、永遠に取り消されることはありません。しかし、それはまだ完成してはいないのです。

 昨日もお話したように、いのちと敬虔(1:3)に心を留めて、神のご性質に与るように、霊的な高嶺を目指して進むことです(4節)。教会の指導的立場にあるなら、誰よりもそうすべきです。しかし、そのような本質を大事にしない偽教師が現れる、とペテロは警告します。旧約時代に偽教師が現れたのと同じです。

 この2章は、よく読むと、ユダの手紙と非常によく似ている部分です。どちらかが先に書かれて、どちらかが下敷きとなったのだ、という議論もあります。しかし、よくわかっていません。一説に、この背景には、コリント教会から発した問題が諸教会に影響を与えていた、と考えられています。その問題を懸念したペテロがこの手紙をユダに送った。そしてユダも、直ちに自分の関係教会に同様の手紙を書き送った、と言うわけです。

ともあれ、ペテロは警戒すべき偽教師の特徴をあげていきます。まず彼らの特徴は、放縦と貪欲(2、10、14、19節)にありました。つまり、キリストによって与えられた罪の赦しとその恵みの機会を、放縦の機会としてしまうのです。ペテロは言います。彼らは、汚れた欲望のまま、心の赴くまま、好きなことをし放題だ、と。確かに、キリスト者は、善行を積み重ねることによって救われるわけではありませし、それによって救いが完成されるわけではありません。しかしだからと言って、心が救われていれば、行いはどうでもよい、というわけではないのです。人は、行動によって、何を大事にしているかがわかるものです。神を愛し、神を大事にしているなら、それは、その人の普段の生活でよく伝わっていくものです。 

 偽教師の第二の特徴は、10節「栄光ある人たちをののしって恐れない」です。栄光ある人たちというのは、偽教師の反対、真実にキリスト者を指導する人たちのことでしょう。彼らは御使いたちに勝る者ではありません。しかし御使いすら彼らをそしりはしない。彼らの働きを認めています、と言います。やはり偽教師は、正しいことを行う人に性質上反感を覚えずにはいられないのです。そして、13節、宴会事、馬鹿げた騒ぎが好きな人たちです。17節は、特に、ユダの手紙とよく似た表現だと言われているところです。さらに、18節、自分たちの肉欲と好色の世界に、真面目なキリスト者を引きずり込もうとする人たちです。

2.教会の聖さを守る(2:20-22)

 しばしば教会は、複雑な社会の影響を受けることがあります。そして教会も世の中と全く変わらない、希望のない世界になることがあるものです。それは何が問題か、一重に指導者の問題、霊的光を投げかけるべき指導者が、偽教師の世界にうかつにも引きずり込まれて、かつて逃れたはずの世の汚れに逆戻りしてしまうからです。「犬は自分が吐いた物に戻る」「豚は身を洗って、また泥の中に転がる」そんな指導者、キリスト者にならないように、とペテロは語ります。

 しかしペテロはこのように語りながらも、イエスを裏切った自分の過去を思い浮かべていたかもしれません。つまり単なる批判者ではないということです。ペテロは、自分の心の弱さはもちろん、人の心の弱さをよく理解していました。こんなことを言えるような者ではないことをよく理解しながら、それでも、語るべきことを語ったというわけです。

 ただ神は、このような指導者を決して放っておくことはない、と言います(4-10節)。神は正しいお方です。罪を犯した御使いたちも放置しませんでした。旧約時代に罪を犯した者たちにも正しい裁きを行われました。神を恐れて、迷い安い罪人であることを弁え、しっかり自分の救いを完成する者でありたいものです。神のことばは真実です。神の祝福がありますように、ではまた明日このチャンネルでお会いしましょう。

2 Peter 2: Beware of False Teachers

1. Characteristics of False Teachers (2:1-19)

Completing one’s salvation, which is very important. Christians often use the past tense “saved,” but in reality their salvation is not yet complete. The promise of salvation itself is certain and eternally irrevocable. But it is not yet complete.

As we discussed yesterday, we need to keep our eyes on life and godliness (1:3) and move toward the spiritual summit so that we can partake of God’s character (v. 4). If you are in a position of leadership in the church, you should do this more than anyone else. However, Peter warns that false teachers will arise who do not value these essentials. Just as false teachers appeared in Old Testament times.

These two chapters, if read carefully, are very similar to the book of Jude. Some argue that one was written first and the other was written after. However, this is not well understood. One theory is that the background is that problems originating in the Corinthian church were affecting the various churches. Peter, concerned about the problem, sent this letter to Jude. And Jude immediately sent a similar letter to the churches he was concerned about.

Anyway, Peter goes on to list the characteristics of false teachers that we should be on the lookout for. First, they are characterized by lust and greed (vv. 2, 10, 14, 19). In other words, they use the forgiveness of sins and the opportunity of grace given by Christ as an opportunity for licentiousness. Peter says. They are free to do as they please, according to their filthy lusts, according to their hearts, he says. Certainly, Christians are not saved by accumulating good deeds, nor is salvation completed by them. However, this does not mean that actions are unimportant as long as the heart is saved. A person’s actions reveal what he or she values. If a person loves God and cares about God, this will be well communicated in his daily life. 

 The second characteristic of a false teacher is found in verse 10: “Do not be afraid of those who are glorious. Glorious men would be the opposite of false teachers, those who instruct Christians in the truth. They are no better than angels. But even the angels do not disparage them. They approve of their work, they say. Finally, false teachers cannot help but be against those who do what is right by nature. Then, verse 13, they love banquets, foolish revelry, and especially verse 17, where we are told that the wording is very similar to the letter of Judas. Then, verse 18, those who try to drag serious Christians into their own carnal and amorous world.

2. protecting the holiness of the church (2:20-22)

 Often the church is subject to the complexities of society. And sometimes the church is no different from the world, a world without hope. What is the problem? It is primarily a problem of leadership, for the leaders who should be shedding spiritual light are inadvertently drawn into the world of false teachers, and they return to the filth of the world from which they once escaped. Peter tells us not to be the kind of leader, the kind of Christian, who “returns to what the dog has vomited” and “the pig washes himself and rolls back into the mud.

 But even as he spoke this way, Peter may have been thinking of his own past, when he betrayed Jesus. In other words, he is not just a critic. Peter well understood the weakness of his own heart and the weakness of the hearts of others. He was well aware that he was not the kind of person who could say such things, and yet he said what needed to be said.

 But God says He will never leave such a leader alone (vv. 4-10). God is just. He did not forsake His angels who sinned. He also judged righteously those who sinned in Old Testament times. We should fear God, realize that we are cheap sinners who are lost, and work out our own salvation. God’s Word is true. God bless you and see you tomorrow on this channel.

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