【シーズン6】コリント人への手紙第一5章:愛をもってパン種を取り除く【聖書】人生100倍の祝福

1.第二の問題、淫らな行い(5:1-5)

これまでパウロが扱ってきたコリント教会の問題は、「分裂」でした。ここからは、次の問題「淫らな行い」について触れています。「淫らな行い」と訳されたギリシア語は「ポルネイア」、ポルノの語源になったことばで、当時の世界では、「売春」を始め「近親姦」といった幅広い性的逸脱を意味して使われたことばです。「父の妻を妻とする」それが具体的にどのようなものであったのか、よくわかりませんが、社会的には容認し難い関係の問題があったのでしょう。

ただパウロがここで問題にしているのは、そのような容認しがたい関係について、教会がしっかりと対応しなかったことです。パウロはそのような者は容認すべきではないし、「サタンに引き渡す」べきである、と言います。具体的に、教会会規を執行し、その男を、神の御国の象徴である教会から、教会の外へ、つまりサタンの支配する世界へ追放せよ、というのです。

厳しいと思う方もおられるでしょう。しかし実際のところ、パウロは懲罰的で切り捨てるような言い方をしているのではないのです。むしろ、教育的な意図を持って、はっきりと語っているのです。問題とされている人も、神の愛の中にあることは間違いがありません。キリストの十字架は、全人類の罪を完全に赦すものでした。そして一度その赦しを受けた者が、その後の逸脱的な行為で神に退けられることもありません。そのような行為に神の心は痛みつつも、神は、悔い改め戻って来ることを待っておられるのです。切ろうとしても切れない関係、それが、キリストの十字架を受け入れた、神と私たちの関係なのです。だからこそ、パウロは、サタンへの引き渡しは、5節「彼の霊が主の日に救われるため」であると言うわけです。切り捨てではないのです。

2.教会の健康を保っていく

 さらにパウロがそのようにする意図は、6節、群れ全体の健康な歩みを考えてのことです。ここではイスラエル人にわかりやすい過ぎ越しの祭りのイメージが取り上げられています。つまり過ぎ越しの祭りが始まる前に、イスラエル人は、家中からパン種を取り除く大掃除をしました。それは、種なしパンを作るためでした。それから過ぎ越しの祭りを祝うわけです。そして過ぎ越しの日には、子羊が屠られます。イエスはその子羊でした。イエスが十字架につけられたということは、子羊が屠られたことを意味します。となると腐敗の象徴であるパン種が、教会にあるわけがないのです。あってはいけないものがあった、というのなら取り除くしかない、ということです。

ただ9節、パウロが語ったことは、ことば足らずであったのか、いささか誤解されたようです。パウロは、教会から未信者を取り除くように言ったわけではないのです。つまり、既に信仰を持ったキリスト者が、社会でも容認されないような生き方をしている場合には、社会でも制裁を受けることだ、教会でもしっかり戒めなさいと言っているのです。そして教会はこの世の中とは違うのですから、世の中のように軽蔑し、村八分にして、見捨てよと言っているのではなくて、この先悔い改めて立ち戻って来るために、教育的に行えと言っているのです。

教会内である罪が明らかになったならば、それをはっきり指摘し、悔い改めればよし、そうでないならば、教会を健康に保つためにも、一旦お引き取り願うということでしょう。しかしその願い方も、家を出ていった放蕩息子を待ちわびる父親のような複雑な、心境によるのです。神のもとに立ち帰って欲しいという願い持って出ていくのを見守るのです。教会は愛し合う場、人が建て直される場であることに変わりはありません。

1 Corinthians 5: Removing the Bread Seed with Love

1. the second problem, immorality (5:1-5)

The problem of the Corinthian church that Paul has dealt with so far is “division. From this point on, he addresses the next problem, “immorality. The Greek word translated “fornication” is “porneia,” from which we get the word “pornography,” and in the world of that time it was used to describe a wide range of sexual deviance, including “prostitution” and “incest. We don’t know exactly what “taking one’s father’s wife as one’s wife” meant, but it must have involved some socially unacceptable relationship problems.

But Paul’s problem here is the church’s failure to deal with such unacceptable relationships. Paul says that such a person should not be tolerated and should be “delivered to Satan. Specifically, he wants the church to enforce church discipline and cast the man out of the church, the symbol of the kingdom of God, into a world outside the church, a world ruled by Satan.

Some may think this is harsh. But in fact, Paul does not speak in a punitive, dismissive way. Rather, he is speaking clearly and with an educational intent. There is no doubt that the person in question is also in the love of God. The cross of Christ was the complete forgiveness of the sins of all mankind. And once a person has received this forgiveness, he or she cannot be rejected by God for subsequent deviant acts. God’s heart aches for such acts, but He waits for them to repent and return. The relationship that cannot be broken, even if we try, is the relationship between God and us who have accepted the cross of Christ. That is why Paul says that the delivery to Satan in verse 5 is “that his spirit might be saved on the day of the Lord. It is not a cutting off.

2. to keep the church healthy.

 Furthermore, Paul’s intention in verse 6 is for the health of the whole flock. Here the image of the Passover is used, which is easily understood by the Israelites. That is, before the Passover began, the Israelites did a great deal of cleaning to remove the seeds of bread from throughout their homes. This was to make seedless bread. Then they would celebrate the Passover. At the Passover, a lamb is slaughtered. Jesus was that lamb. The fact that Jesus was crucified means that a lamb was slaughtered. Then the bread basket, a symbol of corruption, cannot be in the church. If there was something that should not have been there, there is no other way but to remove it.

However, what Paul said in verse 9 may have been poorly worded or misunderstood. Paul did not say that unbelievers should be taken out of the church. He was saying that Christians who are already believers and are living in a way that is unacceptable to society will be sanctioned by society and should be sternly admonished by the church. The church is different from the world, so he is not saying that we should despise them, ostracize them, and abandon them as the world does, but he is saying that we should do it in an educational way so that they will repent and come back.

If a certain sin is revealed in the church, we would point it out clearly, and if they repent, fine; if not, we would ask them to leave for a time in order to keep the church healthy. However, this request is also based on a complex state of mind, like a father waiting for his prodigal son who has left home. We watch him go with the hope that he will return to God. The Church remains a place where people love and are rebuilt.

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