【シーズン6】使徒の働き22章 パウロの弁明【聖書】人生100倍の祝福

 1.パウロの弁明(22:1-21)

パウロは、暴動の真っただ中から救い出され、弁明の機会を与えられました。パウロがヘブル語を話し始めると、人々は静まりました。パウロは、自分がタルソの生まれであるが、生粋のユダヤ人で、エルサレムで育てられ、教師ガマリエルのもとで学んだ、と話し始めます。つまり、私はあなた方と同じユダヤ人だ、と言いたいのです。そして加えます。同じように信仰に熱心で、キリスト教徒を迫害することにおいては、あなたがたと同様だった、いや誰にも負けなかった、と言うのです。

ところが、と切り出します。ダマスコにいるキリスト教徒を捕まえ、処罰しようと出かけたところ、その途上で復活のイエスに出会ってしまった。彼は生きている、それは紛れもない事実だった、と言うのです。

実際パウロはイエスによって目を見えなくさせられてしまい、自分が迫害し、懲らしめていたキリスト教徒アナニアのところに連れて行かれた経験を語ります。つまり彼は、今しがた暴徒に囲まれたように、そこでキリスト教徒の恐ろしい暴行を受けて終わってしまう事態にあったのです。しかし、勢いを削がれ、無様な恰好で、暴行の恐怖におののくパウロの耳に入って来たことばは、13節「兄弟サウロ、再び見えるようになりなさい」でした。彼の罪を問う叫び声でも、彼に罪の深さを思い知らせる拳でもなく、むしろ彼を受け入れる温かいことばでした。キリスト・イエスにある罪の赦しは、個人の主観的な経験ではなく、もはや教会の交わりに迎えられる客観的な現実をもって体験されたのです。

ただパウロは言います。自分が受けたこのキリストにある罪の赦しと恵みを、あなたがたは受け入れようとしない。私が異邦人に関わるようになったのはそういうわけだ、と。

しかし、22節「こんな男は地上から除いてしまえ、生かしておくべきではない」耳をつんざくような怒号が飛んできました。せっかく与えられた弁明の機会は空振りでした。私などは、この箇所を読みながら、なぜ神は、暴徒の心を頑なになるままに許されたのか、よくわからない、と思うところです。しかし、パウロのことばに、パウロが、本当に罪の赦しのありがたさを感じていこともつくづく伝わってきます。その時代には理解されないことばも、後の時代には、理解され、心を打つことばになることはあるものでしょう。

2.拒否された弁明(22:22-30)

25節、弁明は拒否されましたが、パウロは至って冷静です。またローマ兵の便乗的な暴力に対して法に訴えています。当時のヴァレリア法、つまり護民官法は、ローマ市民を打ちたたくことも、かせにはめることも禁じていたのです。ルカがこの出来事を記録したのは、ローマ市民権を持ったキリスト教徒が、パウロのように権利を主張して自分の身を守るように示唆する、またこの書の読者テオフィロが、ローマ側の人間としてキリスト教徒に正しい対応を期待する意図もあったのかもしれません。ただパウロの身に起こったエピソードを記録しているわけではないのでしょう。

キリスト教徒は、やがて来る未来の天の希望に生きていながら、実際には、この世の社会にあって生きているのです。そこで色々と不本意な、出来事に巻き込まれることはあることでしょう。そのような時に、自らの社会の立ち位置をしっかり理解しながら、現実的な対応をし、不要な躓きや争いは避けていく、そしてキリストにある罪の赦しとその喜びを真実なものとして語り、実際にそのように人を愛していく者なのです。

Acts 22 Paul’s Apologetics

1. Paul’s Apologetics (22:1-21)

After being rescued from the midst of a riot, Paul was given the opportunity to present his case to the mob. When Paul began to speak in Hebrew, the people became quiet. Paul began by saying that he was born in Tarsus, but was a true Jew, raised in Jerusalem, and studied under the teacher Gamaliel. In other words, he adds, “I am a Jew like you. I was just as zealous in my faith, and I was just as good at persecuting Christians as you were, if not better.

But then he comes to the point. He went out to catch and punish the Christians in Damascus, and on his way he met the risen Jesus. He is alive, he says, and this was an undeniable fact.

In fact, Paul recounts his experience of being blinded by Jesus and brought to Ananias, a Christian whom he had persecuted and chastised. In other words, he was in a situation where he would end up being horribly beaten by the Christians there, just as he had just been beaten by the mob. But the words that came to the ears of Paul, weakened, disheveled, and in fear of the assault, were verse 13: “Saul, brother, see again. It was not a cry for his sins, nor a fist to remind him of the depth of his sin, but rather warm words of acceptance. The forgiveness of sins in Christ Jesus was no longer experienced subjectively by an individual, but with the objective reality of being received into the fellowship of the church.

But Paul says, “I have not received this forgiveness of sins in Christ, which I have received. You refuse to accept this forgiveness of sins and grace in Christ that you have received. That is why I became involved with the Gentiles, he said.

But in verse 22, “Take away such a man from the earth; he shall not be allowed to live,” came the deafening cry. The opportunity for a defense was lost. As I read this passage, I for one am not sure why God allowed the mob to be so stubborn in their hearts. However, Paul’s words really convey that he truly felt the gratitude for the forgiveness of sins. Words that were not understood at the time can be understood and become inspiring words in later times.

2. The Rejected Defense (22:22-30)

In verse 25, Paul is quite calm, even though the outcome did not meet his expectations. He appeals to the law regarding his treatment. The Valerian law of the time, or the law of the Protectorate, forbade the beating or baiting of Roman citizens. Luke’s record of this event may have been intended to suggest that Christians with Roman citizenship defend themselves by asserting their rights, as Paul did, and that Theophilus, the reader of this book, as a Roman, expected Christians to respond properly. It is likely that he is not just recording an episode that happened to Paul.

While Christians live in the hope of a future heaven that will soon come, they actually live in an earthly society. There will be times when they will be involved in various undesirable events. At such times, they should understand their place in society, respond pragmatically, avoid unnecessary stumbling blocks and conflicts, speak truthfully about the forgiveness of sins and the joy of forgiveness in Christ, and actually love others in this way.

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