1.手紙の背景
パウロがこの手紙を書いたのは、使徒の働きに記載されていない伝道旅行、いわば第四次伝道旅行の最中であったとされます。
パウロの書簡は、初期においては、キリストの救いを語るものが中心でした。ローマ人への手紙、ガラテヤ人への手紙がそうです。パウロの精力的な宣教によって、キリスト教が広まり、教会が増えていくと、教会とは何であるかを教えるものが中心となっていきます。エペソ人、ピリピ人、コロサイ人に宛てた手紙がそうです。そして、教会も成熟し、次世代が主役となりつつあった時代を見て、パウロは、牧会者、つまり教会のリーダーはいかにあるべきかを書き残そうとするのです。
2.恵みとあわれみと平安(1:1-2)
まずパウロが述べるのは、自分がどのように使徒となったのかについてです。結局、牧会者として立っていくにあたり、よって立つべきは、神の召しであり、任命です。「救い主」と訳された言葉は、当時、ローマ皇帝を指すものでした。それはローマ皇帝が究極の問題解決者と考えられたからです。しかし、パウロは、キリストこそまことの救い主であると言います。そしてキリストは望みであると言います。十字架の苦難に耐え、死に勝利し、復活されたキリストには確かに望みがあります。パウロは、そのキリストの命令を受けて使徒となった者として、キリストの挨拶をテモテに伝えます。
恵みとあわれみと平安とがあるように。恵は、受けるに値しない者に与えられるもの、あわれみは、神の一方的な好意、困っている時に与えられる助けです。平安は、イエスが、長血を患った女に語られたことば「安心して行きなさい」を思い浮かべさせます。パウロは、テモテにキリストの挨拶を伝え、キリストに目を向けさせ、自分と同じ任命にあることを共有しようとします。大切な部分でしょう。教会のリーダーは、皆、キリストの命令により、キリストの恵みと哀れみと平安によって立つ働き人です。
3.テモテへのアドバイス(1:3-20)
さてパウロは、いよいよ、具体的な勧めに入っていきます。まず、違った教えに気をつけよと言います。4節「作り話と系図」は、具体的に何を指すのかはよくわかりません。しかしそれは当時の教会に流行った教えの一つであったのでしょう。パウロは、教会が時代の流れに翻弄されることに注意を向け、教会の教えの中心は、「きよい心と健全な良心と偽りのない信仰から生まれる愛」にあることを明確にします。あの十字架に象徴されたキリストの愛に成熟すること、これが教会で最も大切にされ、熱中されなくてはならないことなのです。
そこで当時問題になったのは、キリストの福音と旧約聖書や律法との関係でした。旧約聖書と新約聖書の関係をいかに考えるか、律法とキリストの福音との関係をどう考えるか、パウロは、かつてローマ人への手紙に書いた内容の要点をもう一度整理して、テモテに伝えるのです。律法はよいものである、と。それは、私たちの違反を示し、自分には救いが必要であることを理解させ、キリストの福音に向かわせるものである、と。
12節以降、パウロはこれを具体的に自分の救いに当てはめて語ります。自分は、神の救いを必要とする罪深い人間であった。いや、一人の罪人というよりも、罪人のかしらであることに気づかされたと。けれどもそのような私を愛し、救ってくださるキリストがおられることを知り、私はそのあわれみを受けた、と。しかも、ただ救われたのではなく、私のような者が救われるということは、救われない者は一人もいないと言うことの先例とするためであった、と。その神を覚えると、やはり感謝せずにはいられないのだ、と言うのです。
そして18節、テモテよ、信仰と健全な良心を保ち、しっかりと戦い、違った教えから教会を守りなさい、というわけです。教会の中心に、十字架の愛を据える、これが教会のリーダーの第一の務めです。
神のことばは真実です。神の祝福がありますように、ではまた明日、このチャンネルでお会いしましょう。
I Timothy I. The Apostle Paul and Timothy
1. Background of the letter
It is believed that Paul wrote this letter in the midst of his fourth missionary journey, a missionary journey not mentioned in the book of Acts.
Paul’s early letters were primarily concerned with the salvation of Christ. Paul’s letters to the Romans and to the Galatians are examples of this. As Christianity spread and churches multiplied through Paul’s energetic ministry, the focus shifted to teaching what the church is. This is the case in his letters to the Ephesians, Philippians, and Colossians. Then, looking at a time when the church was maturing and the next generation was taking the lead, Paul tries to write down what pastors or church leaders should be like.
2. grace, mercy and peace (1:1-2)
Paul begins by describing how he became an apostle. After all, it is God’s call and appointment that we must obey as we stand as pastors. The word translated “Savior” at that time referred to the Roman Emperor. The Roman emperor was seen as the ultimate problem solver. But Paul is saying that Christ is the true Savior. He says that Christ is the hope. There is indeed hope in Christ who endured the suffering of the cross, triumphed over death, and rose again. Paul, as an apostle at Christ’s command, addresses Timothy with Christ’s greeting.
Grace, mercy, and peace be with you. Grace is given to those who do not deserve it; mercy is God’s one-sided favor, help given in time of need. Peace reminds us of Jesus’ words to the woman with the issue of blood: “Go in peace. Paul tries to share with Timothy the greeting of Christ, to draw his attention to him and to share with him the same destiny. This is probably the most important part. Every leader of the Church is a worker who stands by Christ’s command and by His grace, mercy, and peace.
3. advice to Timothy (1:3-20)
Now Paul finally gets to the specific recommendations. First, he tells him to beware of different teachings, and it is not clear what exactly verse 4, “fables and genealogies,” refers to. But it was probably one of the popular teachings in the church at the time. Paul notes that the church is at the mercy of the currents of the times and makes it clear that the core of the church’s teaching is “love born of a pure heart, a sound conscience, and faith without hypocrisy. To mature in the love of Christ symbolized by that cross, this is what must be cherished and fervently pursued in the Church.
So the issue at that time was the relationship of the gospel of Christ to the Old Testament and the Law. How to think about the relationship between the Old Testament and the New Testament, how to think about the relationship between the law and the gospel of Christ, Paul would rearrange the main points of what he had once written in his letter to the Romans and tell Timothy. The law is good, he says. It shows us our transgressions, makes us understand that we need salvation, and turns us to the gospel of Christ.
From verse 12 onward, Paul speaks of this specifically as it applies to his own salvation. He was a sinful man in need of God’s salvation. No, not just a sinner, but the head of sinners, he says. But I knew that there was a Christ who loved me and saved me, and I received His mercy. Moreover, I was not only saved, but I was saved to set an example that there is no one like me who cannot be saved. He says that when we remember this God, we still cannot help but be thankful.
And verse 18, Timothy, keep the faith and a sound conscience, fight the good fight, and defend the church from different teachings. The first duty of church leaders is to place the love of the cross at the center of the church.
The Word of God is true. God bless you, and I will see you tomorrow on this channel.