1.イエスの十字架は完全であった(3:1)
パウロは、ガラテヤの人たちが、あまりにも簡単に、自分たちが受けた信仰を変質させていることに驚いています(1節)。そして、パウロはもう一度、キリスト教信仰の本質そのものを語ろうとするのです。
まずパウロは、歴史的な事実について触れます。ガラテヤの人たちにとって、イエスの十字架はまだ記憶に新しい生々しい事件でした。荒削りの十字架に釘付けにされたキリストがもだえ苦しみながら死んでいく様を見聞きした人々だったのです。
そこでパウロは言います。イエスのあの苦しみは「私たちのためにのろわれた」(13節)ことを意味するのではなかったのか。私たちの罪は、あの犠牲で完全に赦されたのではないか?それなのに、誰かがやってきて、あのイエスの十字架の犠牲では足りないのだ、と言うと、そうなのか、と割礼を受けたり、律法を守って救われることを考えたりするというのは、どういうことか?それは、イエスの十字架を軽んじることだ、もっとイエスには手厳しい拷問が必要だったと言うようなものだ。あのようなことは二度と起こってはならないし、あれは、完全な罪の赦しをもたらす尊い犠牲と考えるべきではないか、と言うわけです。
2.大事なのは御霊を受けること(3:3-14)
次にパウロは、霊的な事実について語ります。それは「御霊を受ける」ことです(2節)。キリスト教信仰は、聖書を読み、キリスト教的な考え方や作法を学んで、自分の悪い言動に気づかされて、それが修正できるようになるよう励むようなものではありません。キリスト教風に体裁を整えて生きることよりも、まず初めに「御霊を受ける」ことが重要なのです。そして御霊によって変えられた人生を歩むことなのです。
使徒の働き8章には、魔術師シモンという人物が、キリスト教信仰の核心には御霊の働きがあると見抜き、お金で、その御霊を受けようと試みた出来事が書かれています(使徒8:18)。しかし御霊はお金ではなく、信仰によって与えられるものでした。神が御霊を与えてくださり、私たちに新しい人生をもたらすと信じるのです。
弱い者が強くされ、汚れた者が聖くされる、それは神の業であると、まず信じることです。私たちのために十字架で死んで、ご自身の愛を示してくださった神が、私たちの変えられたいという思いを、祝福してくださらないわけがないのです。
3.アブラハムの祝福の例に理解を深めよう!(3:14-29)
パウロはこの件について、読者の理解を深めるためにアブラハムの例をあげます(6-9節)。かつて神は、アブラハムという人物に目を留めて、彼に、多くの子孫を与え、彼の子孫によって地のすべての民族が祝福されると約束されました。この偉大な約束は息子イサク、さらに孫のヤコブに引き継がれました。その後、ヤコブの時代に大きな飢饉があり、ヤコブとヤコブの家族はエジプトへ移住します。そして17節、約430年の時が経ってしまいました。もはやヤコブの家族は、イスラエル民族と呼ばれる大集団となっていました。しかし彼らはエジプトで奴隷とされていたのです。そこで、神は指導者モーセを立てて、イスラエル人を解放するのです。神はアブラハムに約束されたとおりに、多くの子孫を与えられました。そして今度は、独立したイスラエル国を通して全世界の民を祝福されようとしました。
その際に神は、イスラエル人に祝福の民となるためのルール、いわゆる律法を与えられました。それは、神の民を整えるため、つまり神を愛する人々に正しい生き方や間違いを示すためのものでした(19-25節)。ところがいつしか、この律法を生真面目に行えば、神に喜ばれ、完全に救われると考える人々が増えてしまったのです。
パウロは、それは大きな勘違いだと言います。律法は、人間がいかに不完全な者であるかを教え、神の恵みと御霊の働きで変わることを求めるようにするための養育係のようなものだ、と。救いの完成は、神の約束を信じる信仰、そして御霊の働きによると断言するのです。善い行いをするのがクリスチャン的な考え方からは卒業しましょう。
神のことばは真実です。神の祝福があるように、では、また明日、このチャンネルでお会いしましょう。
Galatians 3: Faith in God’s promises and the importance of the law.
1 The cross of Jesus was perfect (3:1).
Paul is astonished that the Galatians so easily pervert the faith they have received (v.1). Paul then tries again to speak about the essence of the Christian faith.
First of all, Paul mentions a historical fact. For the Galatians, the crucifixion of Jesus was a vivid event still fresh in their minds. They were the ones who had seen and heard Christ nailed to a rough-hewn cross, struggling and dying.
So says Paul. Did not this suffering of Jesus mean that he was “cursed for us” (v.13)? Weren’t our sins completely forgiven in that sacrifice? And yet, when someone comes along and says that this sacrifice of the cross of Jesus is not enough, what does it mean to say that it is, and to think about being circumcised or keeping the law in order to be saved? That’s to belittle the cross of Jesus, it’s like saying that Jesus needed more torture. We say that this should never happen again and that it should be regarded as a precious sacrifice that brings complete forgiveness of sins.
2 The important thing is to receive the Spirit (3:3-14)
Paul then speaks of a spiritual fact. It is “receiving the Spirit” (v.2). Christian faith is not like reading the Bible, learning Christian ideas and manners, and then being made aware of your bad words and actions and encouraged to correct them. It is more important to first ‘receive the Spirit’ than to live a Christian life. It is then about living a life transformed by the Spirit.
In Acts 8 we read of an incident where a man called Simon the sorcerer, seeing that the work of the Spirit is at the heart of the Christian faith, tried to receive the Spirit with money (Acts 8:18). But the Spirit was not given by money, but by faith. We believe that God gives us the Spirit and brings us new life.
We must first believe that it is God’s work to make the weak strong and the unclean holy. How can God, who died on the cross for us and showed us His love, not bless us with the desire to be changed?
3. Understand the example of Abraham’s blessing! (3:14-29)
Paul gives the example of Abraham to deepen his readers’ understanding of this matter (vv. 6-9). God once noticed a man called Abraham and promised him that he would give him many descendants and that through his descendants all the nations of the earth would be blessed. This great promise was passed on to his son Isaac and then to his grandson Jacob. Later, in Jacob’s time, there was a great famine and Jacob and his family emigrated to Egypt. Then, in verse 17, about 430 years have passed. Jacob’s family was no longer a large group called the Israelites. But they were enslaved in Egypt. So God raised up a leader, Moses, to set the Israelites free. God gave Abraham many descendants, as he had promised. And now he wanted to bless all the nations of the world through the independent state of Israel.
God gave the Israelites rules, called the Law, by which they would become a blessed people. It was intended to set God’s people in order, to show them the right way to live and the wrong way to live for those who love God (vv. 19-25). At some point, however, more and more people began to think that if they did this law diligently, they would please God and be fully saved.
Paul says this is a great mistake. He says that the law is like a nurturer, teaching people how imperfect they are and making them seek to be changed by the grace of God and the work of the Spirit. He affirms that the perfection of salvation depends on faith in God’s promises and the work of the Spirit. Let’s move away from the Christian attitude that doing good works is the way to go.
The Word of God is true. God bless you and see you tomorrow on this channel.
ガラテヤ人への手紙3章
やはり新改訳2017Bibleナビとあわせて
読みました。
昨年10/6まで入会していたLINEオープンチャットの聖書の学びによる、私自身の聖書への書き込みも振り返って読んだりしました。