1.キリスト教信仰の本質(15:1-11)
この15章は、これまで語って来た、様々な考え方の根底にあるものについて語っています。つまり、そもそも、私たちがよって立つ福音とは何かについて語るのです。つまり私たちの信仰の歩みは、どういうところからきているのか、何に動機づけられているのか、ということです。
それは具体的に、イエス・キリストの十字架の死と復活です。イエスが私たちの罪のために死なれ、私たちの罪が赦されたこと、そしてイエスが葬られた後に復活され、その復活の力が私たちにも注がれていること、そこからあらゆる信仰的な生活実践が起こって来るのだ、と。
しかも2節、「この福音によって救われます」とあります。「救われます」は文法的に継続の意味があり、「救われ続けているのです」を意味します。つまり、キリスト教の救いは、信仰を持った時に一度限りの出来事として起こるのですが、それは継続して完成されていくのです。救われて終わりではない、それは完成されていくのです。そのような考え方から、祈り、聖書通読、教会生活、教会の奉仕、そして礼拝や交わりといった様々な実践が生じるのだ、というのです。
2.復活信仰に生きる(15:12-34)
そこで特にパウロは、復活信仰について詳しく語ります。死人の復活を信じなかったら、結局どうなってしまうのか。まずそもそも①キリストが復活する必要はなかったし(13節)、②私たちの伝道も意味がないと言います(14節)。③信仰をはったりで伝えて何の意味があるのか、ということです(14節)。④人を騙すような信仰を語るペテン師になって何の意味があるのか(15節)、⑤救われたなんて言っても、それは口先だけ、未だに罪の中にいる(17節)、⑥キリストを信じて死んだ人も、それでお終いだなんて(18節)、⑦なんとも哀れな信仰集団(19節)です。
しかし、そうではない。2000年前に、十字架で死んだ、あのキリストを神が復活させたというのが事実なら、①キリストの復活はすべての復活の始まりで(20節)、キリストは私たちの人生にいのちと勝利をもたらすと信じることができるでしょう。しかし事実でなかったとするならば、何のために苦労して、また身を危険にさらして伝道するのか。パウロを初め、捨て身で宣教した使徒たちの人生は説明がつかないではないか、と言います。
人は死んで終わりなら、「明日は死ぬんだから、飲んで食べて、楽しく暮らそう」と考えた方が得です。そうではないからこそ規律ある人生も、人間らしい人生の追求も、真面目な信仰生活や教会生活だって意味があるのです。嘘八百で塗り固められたいい加減な信仰になるのは、復活の事実に立たないからでしょう(33節)。
3.復活(15:35-58)
さらに後半パウロは、人の復活についてそれが具体的にどんなものかを説明します(35節)。蒔かれた種が、芽を出し、花を咲かせ、実を結ばせる植物のイメージを用いて、人間の体も死んで地に蒔かれた後には、全く新たな栄光に輝く姿になる、と言います。それは、朽ちるものから朽ちないものに(42節)、卑しいものから栄光あるものに(43節)、血肉のからだから御霊に属するからだに(44節)、地上のかたちから天上のかたちに(49節)になる、神の偉大な御業である、と言います。(52節)。今のこの弱く、傷つきやすく、壊れやすい体とはお別れなのです。しかし、魂は完全な体に守られて永遠に生きるのです。
復活されたイエスキリストを信じる信仰、これがすべての信仰実践の出発点!まさに復活のキリストに出会って回心したパウロならではの確信です。58節「いつも主のわざに励みなさい。あなたがたは、自分たちの労苦が主にあって無駄でないことを知っているのですから」
では、神の祝福があるように、ぜひ、世田谷の二子玉川に起こしの際には、直接メッセージを聞きに来てください。また明日、このチャンネルでお会いしましょう。
1 Corinthians 15: Walking in the Faith of the Resurrection
1 The Essence of the Christian Faith (15:1-11)
This chapter talks about the basis of the various ideas we have been talking about. In other words, it talks about what the gospel is that we stand for in the first place. In other words, where does our walk of faith come from and what motivates us?
Specifically, it is the death and resurrection of Jesus Christ on the cross. That Jesus died for our sins, that our sins are forgiven, that He was buried and then resurrected, and that the power of His resurrection is poured out on us, from which all kinds of faithful living practices come.
Furthermore, verse 2 says, “By this gospel you will be saved. The word “saved” has a grammatical sense of continuity, meaning “you continue to be saved. In other words, Christian salvation occurs as a one-time event when one comes to faith, but it continues and is completed. It is not the end of salvation; it is being completed. From this perspective, various practices such as prayer, Bible reading, church life, worship, and fellowship arise.
2. Living in resurrection faith (15:12-34)
Paul speaks at length about resurrection faith. If we do not believe in the resurrection of the dead, what will happen to us in the end? First, he says that (1) there was no need for Christ to be resurrected in the first place (v. 13), and (2) our evangelism is meaningless (v. 14). (iii) What is the point of bluffing our faith (v. 14)? (4) What good is it to be a crook who talks about a faith that deceives people (v. 15); (5) Even if they say they are saved, it is just a figure of speech and they are still in sin (v. 17); (6) Even those who died believing in Christ say it is the end (v. 18); (7) What a pitiful group of believers (v. 19).
But it is not so; if it were true that God resurrected this Christ who died on the cross 2000 years ago, (1) then we could believe that Christ’s resurrection is the beginning of all resurrections (v. 20) and that(2) He brings life and victory to our lives. But if that were not true, what would we be struggling and risking to evangelize for? The lives of Paul and the other apostles who preached with abandon are inexplicable, he says.
If you’re going to die, it’s better to think, “Since I’m going to die tomorrow, let’s drink, eaWell, God bless you, and please come and listen to the message directly when you wake up in Futakotamagawa, Setagaya. See you tomorrow on this channel.t, and live happily. This is not the case, and that is why a disciplined life, the pursuit of a human life, and a serious life of faith and church life are meaningful. Because we do not stand on the fact of the resurrection, we can be lazy in our faith, which is based on a falsehood (v. 33).
3. The Resurrection (15:35-58)
In the second half of this verse, Paul explains exactly what the resurrection of a person is (v. 35). Using the image of a plant in which a sown seed sprouts, blossoms, and bears fruit, he says that after the human body dies and is sown on the earth, it will take on a completely new and glorious appearance. It is the great work of God, he says, from that which perishes to that which does not perish (v. 42), from that which is base to that which is glorious (v. 43), from the body of flesh and blood to that of the Spirit (v. 44), from the earthly form to the heavenly form (v. 49). (v. 52). We say goodbye to this weak, fragile, and perishable body that we have now. But the soul will live forever, protected by a perfect body.
Faith in the risen Jesus Christ is the starting point of all faith practices! This is precisely the conviction of Paul, who was converted after his encounter with the risen Christ. v. 58 “Be diligent always in the work of the Lord. For you know that your labor is not in vain in the Lord.
Well, God bless you, and please come and listen to the message directly when you come to Futakotamagawa in Setagaya. See you tomorrow on this channel.