1.神のしもべとして生きる(6:1-13)
パウロは、昨日の話の続きで、まず神と和解する恵みを皆が受けられることを願っていると、語り始めます。そして、この恵みを伝える自分の働きが、その妨げにならないことを願って働いてきた、とこれまでの歩みを振り返るのです。
パウロは自分が伝道者として置かれていた状況について、「苦難にも苦悩にも困難にも」、「むち打ちにも入獄にも騒乱にも」「疲れ果てた時も眠れない時も食べられない時も」と三拍子で、繰り返します。言いたいことは、人間最も弱くされ、物事に流されてしまいやすいような時にこそ、自分は、神のしもべとして神の使命に忠実に生きたと言うことです。神のことばがそしられないため、でした。
またパウロは、ただ消極的に非難や批判を受けないように心がけただけではなく、「純潔」「寛容」「親切」といったキリストに倣う人生を積極的に生きたと言います(6、7、8節)。たとえば純潔、堕落しないというのではなく、純潔を守るのです。また「知識」、世の考え方に流されず、クリスチャンとしての生き方をよく弁え、筋のある生き方をしていく。さらに「寛容」、筋を通しても、それを押し通すことはない。自分の確信は確信として、しかし人々に対してやわらかく忍耐を示しながら宣教したということでしょう。「親切」は、他者の心を考えて行動することです。またキリストのように「聖霊」に寄り頼んだ。自分の力で物事が動くというのではなく、すべてが神のあわれみにかかっているごとく行動した、ということでしょう。また「偽りの無い愛」「真理のことば」を大事にした。そして「左右の手に持っている義の武器」は、ちょっと何だろう、と思う人もいるかもしれません。後のエペソ人の手紙6:10-18に、それはもう一度詳しく説明されます。言いたいことは、戦うべき時には、退かず戦ったということです。
パウロの一言一言が立派です。しかし、そのように人生を生きることができたら、死ぬ間際には、さぞ晴れ晴れしい気持ちになるような気もします。
先日、イスラエルから久しぶりに家族連れで帰って来た友人と会いました。高校生になった友人の子どもさんからも、色々と現状を教えてもらいました。印象に残ったのは、電車に乗って、目の前の座席で談笑している同じ年ごろの子どもたちを見た時に、何か全く違う世界に来ている自分を感じたということばでした。爆撃、殺戮、拷問、折り重なる死体、同級生や同級生の家族の死、そして2年後の自分自身の徴兵、確かに日本の高校生とは全く違う世界から来たのだ、と心痛みました。
パウロの敵対者は、あらゆる機会にパウロを殺そうと狙っていました。そのような殺意と背中合わせに生きていたパウロのことばを、立派過ぎると思うのは、信仰の平和ボケというものかもしれません。パウロは、真剣でした。
パウロは、コリントの教会の人々に、自分は人を騙すような者ではないと言います(8節)。また彼はいつも危険な目に遭い、暴動に巻き込まれたり、投獄されたり、何か問題のある人なのではないかと見なされました。しかし、そうではない、コリントの教会の人々よ、今や心をさらけ出して語っている自分の語っていることを受け入れて欲しい、と言うのです。
2.パウロの勧め(6:14-18)
こうしてパウロは、最後に、コリントの教会の人々にいくつかの勧めを語っていきます。まず異教的な礼拝を止め、偽使徒と決別すべきだと言います。14節「つり合わぬくびき」は、これまで未信者との結婚を戒めていると解釈され、適用されることが多かったものです。しかし、パウロの意図はそうではないようです。これは異教的な礼拝とは関わるな、偽使途を見極めて決別しなさい、と言っているのです。逆の言い方をすれば、パウロこそ真の使徒として受け入れて欲しいと言うことでしょう。
イエスは、羊飼いの中にも良い羊飼いと悪い羊飼いがいるという話をしました。確かに、誰に耳を傾け、誰に聞き従っていくか、それは羊たる信徒にとっては重要なことです。パウロは、良き羊飼いを見極めて、異教的礼拝、悪い生活習慣から離れなさいと言うのです。
では、皆さんに祝福があるように。世田谷の二子玉川にお出での際には、ぜひ直接メッセージを聞きに来てください。また明日、このチャンネルでお会いしましょう。
Second Corinthians Chapter 6 Accepting God as Your Servant
1. To Live as Servants of God (6:1-13)
Paul begins his speech by continuing what he said yesterday, first saying that he hopes everyone will receive the grace to be reconciled to God. He then looks back on his past efforts and says that he has worked in the hope that his ministry of communicating this grace would not be an obstacle to it.
Paul repeats in three beatitudes the circumstances in which he was placed as an evangelist: “in tribulation, affliction, and distress,” “in scourging, in prison, and in tumult,” and “in weariness, in sleeplessness, and in inability to eat. What he is trying to say is that it is at times when we are weakest, when we are easily carried away by things, that he, as God’s servant, have been faithful to God’s mission. He did this so that the Word of God would not be distracted.
Paul also says that he not only passively tried to avoid condemnation and criticism, but also actively lived a life that imitated Christ in “purity,” “forbearance,” and “kindness” (vv. 6, 7, 8). For example, purity, not only being incorruptible, but keeping purity. Also “knowledge”, not being influenced by the world’s way of thinking, but living a Christian life that is well thought out and reasonable. And “tolerance,” being reasonable but not overbearing. He would preach his convictions as convictions, but with a gentle patience toward others. Kindness” means acting with the hearts of others in mind. He also relied on the “Holy Spirit” as Christ did. He did not act from his own strength, but as if everything depended on God’s grace. He also valued “love without lies” and “the word of truth. And what, one might ask, are the “weapons of righteousness in his right and left hands”? Later, in Ephesians 6:10-18, it is spelled out again. His point is that when he had to fight, he did not retreat, but fought.
Every word of Paul is admirable. But I also feel that if we could live our lives in such a way, we would feel much better at the time of our death.
The other day, I met a friend of mine who returned from Israel with her family after a long absence. My friend’s children, who are now in high school, told me many things about the current situation. What left a deep impression on me was when the child told me about her heart’s desire when she got on a train in Japan. She said that when she saw children of the same age chatting and laughing in the seats in front of her, she felt herself coming to some completely different world. Bombings, killings, torture, the folding bodies, the deaths of classmates and classmates’ families, and her own military duty two years later, indeed, as I listened to her story, my heart ached that she had come from a completely different world from that of the Japanese high school students.
Paul’s enemies wanted to kill him at every opportunity. It may be a taking peace for granted of faith to think that the words of Paul, who lived with such murderous intent at his back, are too admirable. Paul was serious.
He told the Corinthian church that he was not a deceiver (v.8). He too was always in danger, involved in riots, imprisoned, and looked like someone who might be in trouble. But he says that this is not so, and that he wants the people of the church in Corinth to accept what he is saying, now that he is speaking with his heart exposed.
2. Paul’s admonition (6:14-18)
Finally, Paul makes several recommendations to the people of the church in Corinth. First, he says that they should stop pagan worship and break with false apostles. v. 14, “the yoke of division,” has often been interpreted and applied as a warning against marrying unbelievers. However, this does not seem to be Paul’s intent. He is telling us not to participate in pagan worship, but to recognize false messengers and break with them. In other words, Paul wants us to accept him as the true apostle.
Jesus told us that among the shepherds there are good shepherds and bad shepherds. Certainly it is important for believers, who are the sheep, to know who to listen to and follow. Paul tells us to recognize the good shepherd and to stay away from pagan worship and bad lifestyle habits.
ありがとうございます!
今日無事帰宅しました!
6:14, つりあわぬくびき、のパウロの意図と、今までの解釈適用の違い!
が、納得し、嬉しかったです!