1.聖さを求めよ
クリスチャンになったら、まず追求すべき品性は聖さです。このテーマが語れるのは、ペテロを置いて、他にはいません。彼は、あの変貌山の出来事で、誰よりもはっきりとイエスの聖さを目撃した人だからです。そこでペテロは具体的に勧めます。悪意、偽善、ねたみ、悪口を捨て去りなさい、と(2:1)。というのも人の聖さは、日々の生活、心の姿勢、態度、生き方に現われるからです。
そこで、捨てるだけではなく、積極的に求めていきましょう。そのためには、赤子である自分の成長のために、「純粋な霊の乳」、つまり、神のことばを慕い求ることです。あのイエスですら、いつも、寂しい所に退いて、一人で祈られたように、神と共に過ごす時間を持つ。これが聖い人格を作る秘訣です。
そして新しいセルフイメージに生きていくことです。ペテロもイエスに出会って新しいセルフイメージを与えられた人です。ペテロのもともとの名は、ケパ「宝息子」を意味しました。「宝息子」と呼ばれながら、彼はぱっとしない思いで人生を生きていたのでしょう。しかし、そんなケパに、イエスはペテロ「要石」という名を与えました。それは「宝息子」の名に実質を与えるイメージです。そしてペテロは、確かに、初代教会をけん引していく要石となっていくのです。その思い出から、ペテロは、読者にも新しい
セルフイメージを提供します。
2.新しいセルフイメージ(2:1-12)
その第一は、「生ける石」「要石」です。あなたは捨て石ではなく、なくてはならない存在です。そして次に「選ばれた者」。ある人は思うかもしれません。そのように呼んでもらえるのはうれしいが、自分は全くそんなイメージには程遠いと。しかし、神の選びは、生まれや、生まれて身に付けた能力や地位とは全く関係がありません。実際、パウロも、私たちは生まれる前に、いやこの地球が形作られる前に、神に選ばれていたと言います(エペソ1:4)。神は、私たちの能力よりも、存在そのものを大事に思っていてくださるのです。
さらにペテロは、「祭司」のイメージを提供します。あなたは牧師ではないとしても、祭司である。それは、祭司の三大職務を思い起こすとよく理解できます。祭司の務めは、祈り、いけにえをささげ、とりなすことです。教会で祈り、奉仕に身をささげ、人を神につなぐ、これは、全ての信徒の大切な務めなのです。そして「聖なる国民」。聖さを追求する者たち、ということです。ペテロにとって、神の聖さを体験的に教えられた変貌山の出来事は忘れられないものでした(マルコ9:2-8)。それは人間社会では決してみられないもの。神のみ所有するも聖さに向かって、私たちは生きるのです。自分の品性を磨いたどころで、神の聖さには到達できません。「神のものとされた民」、つまり神との深い結びつき(ローマ8:38-39)に生きなくては起こらない変化です。
また「哀れみを受けた者」。ペテロこそイエスの哀れみの深さを味わった者はいない。イエスは、ペテロが裏切ることなどよくわかっていました。しかし、ペテロを大事に育てられました。神は私たちの性質をよく理解した上で、私たちを愛してくださっています。最後に「寄留者」(11,12節)という意識をっかり持ちましょう。この世にあっては、旅人です。肉欲を遠ざけ、積極的に、立派に振る舞うべきだ、と言うわけです。以上、このような新しいセルイメージに生きることが、私たちの人生も変えるのです。
2.今の世にあって神の聖さに生きる(2:13-25)
13節以降、ペテロは、迫害下にある兄弟姉妹に向けて、まず、善良な市民であり(13-17節)、労働者であることを勧めています(18-25節)。大切なのは、罪を犯すように命じられた時以外はすべての制度に服従せよ、と命じられていることです(13,14節)。善良で優しい主人だけではなく、意地悪な主人にも従え、と言います。
というのも、神は最終的にすべての悪を正し、良きに計らってくださるからです。キリスト者の従順は目的のない、出口のない忍従ではありません。神の御業によるよき結果を期待する従順なのです。キリストに従い、キリストの死に与るなら、キリストの復活にも与るのです(21節)。
神のことばは真実です。神の祝福がありますように。では、また明日、このチャンネルでお会いしましょう。
I Peter, Chapter 2: Obedience to Christ
1. Seek Holiness
When you become a Christian, the first character you should pursue is holiness. No one can speak on this subject better than Peter. He is the one who witnessed Jesus’ holiness more clearly than anyone else at the Transfiguration. So Peter makes a specific recommendation. Peter specifically exhorts us to “put away malice, hypocrisy, envy and evil speaking” (2:1). This is because one’s holiness is manifested in one’s daily life, in one’s state of mind, in one’s attitude, in one’s way of living.
Therefore, we should not just throw it away, but actively seek it. To do this, we must seek the “pure milk of the Spirit,” that is, the Word of God, for our growth as babies. Always have time to spend with God, just as even Jesus always retired to a lonely place to pray alone. This is the secret of building a holy character.
And to live into a new self-image. Peter is another person who met Jesus and was given a new self-image. Peter’s original name was Kepha, which means “treasured son. He was called a “treasured son,” but he must have lived his life with a sense of failure. From Kepha, however, Jesus gave the name Peter, “the keystone. It is an image that gives substance to the name “treasured son. And Peter would indeed become the keystone that would lead the early church. From this reminder, Peter also gives the reader a new
self-image.
2. new self-image (2:1-12)
The first of these is “living stone”, “keystone”. You are not a stone to be discarded, but an indispensable part of it. And second, “the chosen one”. One might think. Some may think, “I am happy to be called that, but I am far from that image. But God’s election has nothing to do with birth, or with the abilities or status one is born with or acquires. In fact, even Paul says that we were chosen by God before we were born, or even before this earth was formed (Ephesians 1:4). God cares more about our very existence than our abilities.
Peter also offers the image of a “priest. You are a priest even if you are not a pastor. This is well understood when we recall the three main duties of a priest. The duties of a priest are to pray, to offer sacrifices, and to intercede. This is an important ministry of all believers, to pray in the Church, to offer ourselves in service, and to connect people to God. And “holy people. That is, those who pursue holiness. For Peter, the events on Mount Transfiguration, where he was experientially taught about God’s holiness, were unforgettable (Mark 9:2-8). It is something that is never found in human society. We are to live toward the holiness that only God possesses. We cannot attain God’s holiness by improving our own character. It is a change that cannot take place without living in a “people made God’s own,” a people in deep union with God (Romans 8:38-39).
And “those who have received mercy. No one tasted the depth of Jesus’ compassion more than Peter. Jesus knew very well that Peter would betray him. But He raised Peter with great care. God loves us with a good understanding of our nature. Finally, we should be aware that we are “sojourners” (v. 11, 12). We are sojourners in this world. We are to abstain from the lusts of the flesh and act positively and honorably. Living in this new cell image will change our lives.
3. Living in God’s Holiness in the Present World (2:13-25)
Beginning in verse 13, Peter addresses his persecuted brothers and sisters, encouraging them first to be good citizens (vv. 13-17) and workers (vv. 18-25). Importantly, they are commanded to submit to all institutions except when they are commanded to sin (vv. 13, 14). He tells us to obey not only good and kind masters, but also evil masters.
Obey not only good and kind masters, but also evil masters, for God will ultimately correct all evil and work out a good plan for us. Christian obedience is not aimless, aimless perseverance. It is an obedience that expects good results from God’s work. When we obey Christ and share in His death, we also share in His resurrection (v. 21).
God’s Word is true. May God bless you. See you tomorrow on this channel.