1.最後の審判(16:1-12)
先に、黙示録の本体(4-16章)は、七つの封印(6:1-8:5)、七つのラッパ(8:6-15:8)、七つの鉢(16:1-21)の三部で構成されることをお話しました。従来、この関係は、三つの裁きが段階的に連続して起こっていくと説明される類の書籍が多く出版されていました(たとえばアルフレッド・T・イード「聖書パノラマ」いのちのことば社)。しかし、現在では、その考え方は修正されてきています。というのも、注意して読み比べてみると、興味深い重なりがあることに気づかされるからです。一つは、七つの鉢の部分で描かれている世界の終末を示す情景(16:20)は、ここで初めて出てくるわけではありません。すでに、6:12の七つの封印の部分の中にも語られています。つまり、二つの裁きの災いは、別物ではなく重なる内容を持つのです。ですからこれらの三つの関係は、先にも言いましたが、テレビドラマに例えるとわかりやすく、予告編、本編、ふりかえり編という関係にあるというべきでしょう。つまり16章は、番組の最後に、主題歌と共に、ドラマの印象的なシーンが再び流されている部分に当たります。
ただその内容はさらに激しくなっています。予告編での災いは地の4分の1、本編では3分の1と限定的に拡大していましたが(8:10)、このふりかえり編ではすべてに及んでいます。つまり、火事に例えると、家が盛んに燃え上がっているシーンが本編、おさらい編では、焼け跡を見せられているようなものです。
ともあれヨハネは、これらを振り返りながら、主の正しさ(5節)、と真実さ(7節)を強調します。そしてこのような結末になってしまったのは、神を冒涜し自分の行いを頑なに悔い改めようとしなかったためである、と指摘します(9節、11節、21節)。実際ぶちまけられた鉢の中身は「聖徒たちの祈り」(5:8)です。つまり、これらの災いは、殉教者の訴え(6:10)とキリスト者の祈りに対する神の応えなのです。香として神の下に蓄えられた祈りは、ここですべて神によって清算されたわけです(ローマ12:20)。神の前に忘れられる祈りは何一つありません。
人は皆、いずれ自分も死ぬのだと考えています。しかし、神の裁きについては、信じない人も多いでしょう。ただ神の裁きがなかったら、やりきれない思いが湧いてくるような気がします。古い時代の哲学者ですが、イマヌエル・カントは、「もし神と来世の希望がなければ、道徳的な理念は、どんなに立派なことを言っても、人々はそれに同意と賛嘆は示すけれども、だから自分もそう生きようという意図と実行の動機にはなり得ない」と言いました。神の絶対的な正義や裁きがなければ、道徳は単なる寝言なのです。天に引き上げられ神の幻を見たヨハネは、7節、神の裁きは、キリスト者の願望なのではなく、真実であると宣言するのです。
2.ハルマゲドン(16:13-21)
さて、16節、ハルマゲドンということばが出てきます。かつてこのことばは、映画のタイトルや新興宗教団体に、世界最終戦争の代名詞のように使われ、あまりよい印象を持っていない方々も多いでしょう。
ハルマゲドンのハルは、ヘブル語で山を意味し、マゲドンは、ヘブル語のメギドの音訳です。そこからハルマゲドンの意味は「メギドの山」と理解されています。ところが、イスラエルのメギドに山は存在しません。そこでこれを少し読み替えて、イルマゲドンとする解釈があります。イルになると「メギドの町」という意味になります。メギドに町は存在するからです。そこはフェニキヤからエジプトへ向かう幹線道路上にある通商や軍事の重要な拠点です。また、戦争の勝敗を決める重要な戦略的拠点ともされました。それで、ハルマゲドンは、世界最終戦争が起こる場所だ、と解釈されることが多かったのです。
けれどもよく読むと、ここに軍隊は集結していても戦闘シーンは描かれていません。しかもバビロンが滅ぼされ(19節)、「島は全て逃げ去り、山々は見えなくなった」(20節)と直ぐにファイナル・シーンが書き出されます。つまり戦闘シーンは省略されているのです。16章はふりかえり篇で、印象的なシーンをつなぎ合わせいるだけですから、軍隊終結後の戦闘シーンは、本篇のどこかに書かれているはずです。そうやって本編を見ると、該当するのは12章です。
そこには、目に見えない世界で繰り広げられた、竜と女の戦い、竜が負けて地に投げ落とされたことが描かれています。ちなみに、20:11には、「地と天はその御前から逃げ去り、跡形もなくなった」とあり、その前の7-10節に、悪魔が滅亡する様子が語られています。後でお話をしますが、どうやらこの辺りは繋がっています。ともあれこのハルマゲドンは軍隊終結場所について象徴的に語るもので、世界最終戦争を語るものではないのです。
大切なのは、聖書の世界観は、二元的なことです。普通人は、一元的に世界を見ています。目に見える世界がすべてだと考えて生きています。しかし、聖書は、あなたの知らないもう一つの世界があること、つまり、目に見えない神がおられて、悪魔やサタンという存在がいて、死んだ人々も眠った霊として存在する二元的な世界観を前提としています。今の目に見える世界は、やがて終わるものですが、神がおられる世界は永遠です。しかも、その世界からサタンとも、悪魔とも呼ばれる存在は永遠に追放されて、イエスの罪の赦しを受け、変えられた者が招かれることを伝えています。世は滅びて終わりではなく、すべての人間に神の正義がもたらされる、帳尻が合わせられて、安息の恵みの日が来ると聖書は語っているのです。神のことばは真実です。神の祝福があるように。チャンネルとメンバー登録もよろしくお願いいたします。ではまた明日このチャンネルでお会いしましょう。
Revelation 16: Armageddon
- The Last Judgment (16:1-12)
Earlier, we mentioned that the main body of Revelation (chapters 4-16) is composed of three parts: the seven seals (6:1-8:5), the seven trumpets (8:6-15:8), and the seven bowls (16:1-21). Traditionally, many books have been published that explain this relationship as the three judgments occurring in succession in stages (for example, Alfred T. Ead, “Bible Panorama,” Word of Life Press). However, this way of thinking has now been revised. This is because, if you read them carefully, you will notice some interesting overlaps. First, the scene showing the end of the world depicted in the seven bowls (16:20) does not appear here for the first time. It is already mentioned in the seven seals section of 6:12. In other words, the disasters of the two judgments are not separate but have overlapping contents. Therefore, as I mentioned earlier, the relationship between these three parts can be easily understood by comparing them to a TV drama, that is, the relationship between the preview, the main story, and the review. In other words, chapter 16 corresponds to the end of the program, where the theme song and memorable scenes from the drama are played again.
However, the content is even more intense. In the preview, the disaster was limited to one-quarter of the earth, and in the main story it was limited to one-third (8:10), but in this review it affects the entire earth. In other words, if we compare it to a fire, the main story shows a scene of a house burning, and in the review we are shown the ruins.
In any case, looking back on these events, John emphasizes the righteousness (verse 5) and faithfulness (verse 7) of the Lord. He then points out that the outcome was due to the blasphemy against God and stubborn refusal to repent of their actions (verses 9, 11, and 21). The contents of the bowl that was actually poured out were “the prayers of the saints” (5:8). In other words, these disasters are God’s response to the appeals of the martyrs (6:10) and the prayers of Christians. All the prayers stored up for God as incense have now been settled by God (Romans 12:20). No prayer is forgotten before God.
Everyone believes that they will eventually die. However, many people do not believe in God’s judgment. However, without God’s judgment, I feel that a sense of helplessness would arise. Immanuel Kant, an ancient philosopher, said, “Without God and the hope of an afterlife, no matter how noble a moral ideal may be, people will agree and admire it, but it will not motivate them to intend and act in that way.” Without God’s absolute justice and judgment, morality is just a dream. John, who was taken up to heaven and saw a vision of God, declares in verse 7 that God’s judgment is not the desire of Christians, but the truth.
- Armageddon (16:13-21)
Now, in verse 16, the word Armageddon appears. In the past, this word was used in movie titles and by new religious groups as a synonym for the final world war, and many people may not have a very good impression of it.
The word “Har” in Armageddon means mountain in Hebrew, and “Magedon” is a transliteration of the Hebrew “Megiddo.” From this, Armageddon is understood to mean “Mountain of Megiddo.” However, there is no mountain in Megiddo in Israel. So, some interpret this as Irumagedon by slightly changing the meaning. If it becomes “Ir,” it means “town of Megiddo.” This is because there is a town in Megiddo. It is an important base for trade and military on the main road from Phoenicia to Egypt. It was also considered an important strategic base that would decide the outcome of the war. So Armageddon was often interpreted as the place where the final world war would occur.
However, if you read it carefully, you will see that although the army is gathered here, no battle scenes are depicted. Moreover, after Babylon is destroyed (verse 19), the final scene begins immediately with “the islands fled away, and the mountains were no longer found” (verse 20). In other words, the battle scene is omitted. Chapter 16 is a retrospective chapter that simply connects together memorable scenes, so the battle scene after the end of the army must be written somewhere in the main story. If you look at the main story in this way, it is chapter 12.
It describes the battle between the dragon and the woman that took place in the invisible world, and the dragon being defeated and cast down to the earth. Incidentally, in 20:11 it says, “The earth and the heavens fled from his presence, and there was no trace of them left,” and the previous verses 7-10 describe the destruction of the devil. As I will explain later, it seems that these are connected. In any case, this Armageddon symbolically speaks of the place where the army will end, and does not speak of the final war of the world.
The important thing is that the worldview of the Bible is dualistic. Ordinary people see the world in a one-dimensional way. They live thinking that the visible world is everything. However, the Bible assumes that there is another world that you do not know, that is, a dualistic worldview in which there is an invisible God, there are beings called demons and Satan, and dead people exist as sleeping spirits. The current visible world will eventually end, but the world in which God exists is eternal. Moreover, it tells us that Satan, or beings called demons, will be banished from that world forever, and those who have received Jesus’ forgiveness of sins and have been changed will be invited. The Bible tells us that the world will not end with destruction, but that God’s justice will be brought to all human beings, the accounts will be balanced, and the day of grace of rest will come. God’s word is true. May God bless you. Please subscribe to our channel and become a member. See you again tomorrow on this channel.