1.解かれる七つの封印(6:1-7)
黙示録は、文学ジャンルとしては黙示文学に分類されます。それは簡単に言えば、たとえ話の一種で、イメージで言いたいことを伝えようとする文学的な手法です。ですからあまり細かなことに拘らず、全体的なイメージで理解していくのが原則です。
そこで今日の箇所では、イエスが、巻物の封印を解いていくたびに、次々と不思議な出来事が起こります。第一の封印を解くと白い馬が表れ、第二の封印では赤い馬、第三の封印では黒い馬、第四の封印では青ざめた馬、そして第五の封印では殉教者が、最後の第六の封印が解かれると、世界の終わりと思われるような壊滅的なイメージが語られます。そして全てが崩れ去った後、舞台は天に移り、天上の光景が語られます。つまり最初の四つは地上で起こっていること、後の二つは天上で起こっていることが描かれています。
大雑把に言えば、7つの封印が解かれるたびに起こることは、これまでの、そしてこれからの時代に起こっていることそのものです。たとえば、白い馬の乗り手は、弓を持ち、冠を与えられ、勝利に勝利を重ねようとして出ていきます。これは、おそらく当時の読者に、弓を強力な武器とし馬に乗ってローマ帝国を脅かしたパルテヤ人をイメージさせたことでしょう。ローマ軍は、AD62年、東の国境地帯でパルテヤ人ボロギス率いる軍勢と衝突し、敗北を帰す屈辱を味わっています。人類の歴史には、昔も今も変わらず侵略の出来事があるのです。
次の「赤い」馬は、地上から平和を奪い取り、互いに殺し合う戦争のイメージです。「赤」に使われたギリシア語は、赤い葡萄酒の赤を意味するコッキノスではなく、燃える火の色を意味するブッロスです。「殺す」は、「虐殺する」「屠殺する」です。確かに人類の歴史には悲しくも、激しい殺戮の歴史でした。
黒はユダヤでは飢饉の象徴。騎手は「秤」を手に持っています。旧約聖書では、パンをはかって食べるのは極端な食糧難を意味します。つまり人類史に繰り返されてきたもう一つの現実「飢饉」が語られています。当時、小麦1コイニクス、約1リットルが男性1日分の食料でした。1デナリは1日分の労賃、つまり1日一生懸命働いて自分が食べる分しか食料が手に入らない。しかし家畜用の大麦であれば3リットル買えるので、家族3人が食べられる。いずれにせよ、毎日ただ食いつないでいくのがやっとという状況を物語っているのです。
他方、オリーブ油と葡萄酒の解釈は様々ですが、これをぜいたく品と理解すれば、日本のように「おむすびころりん1億個」と言う国もあれば、他方で、石ころを口にして飢饉に苦しんでいる国もある、世界の矛盾した貧富の差の激しさが語られているのです。
「青ざめた馬」の「青ざめた」は、ギリシア語ではクロロース、病人の青白い顔色、血の気のない色を意味することばです。騎手は死であり、よみを従えていた、とあります。それは、死病、つまり流行伝染病が拡大するイメージ、先のスペイン風邪、今回のコロナ(Covid-19)、人類史は、この繰り返しでした。けれども、それは、まだ限定的です。恐ろしいことですが、まだ第六の封印が描く最終的段階には至っていないのです。
2.天上で起こること(6:9-17)
さて、第五の封印が解かれると、ヨハネの視点は地上から天上に移り変わっています。そして非常に不思議な光景が繰り広げられています。天上では迫害されて殺された殉教者たちが、苛立って、叫んでいるのです。彼らは、天から地の様子を見降ろし、なお一層地上の混乱が続き、犠牲者が加えられていく状況に、我慢ができず、「いつまで裁きを行わず、地に住む者たちに私たちの血の復讐をなさらないのですか」と神に叫びます。世の不正を正して欲しいと、神に、激しく抗議するのです(10節)。確かに、クォ・バディスやベンハー等古い映画を見ると、当時の迫害の厳しさはよくわかります。
しかし神は、殉教者に白い衣を与え、もう少し休んでいるようにと語ります。白い衣は正義と勝利の象徴、神は、怒りの鉄槌を振り下ろして復讐するのではなく、正しく物事をさばくので、待ちなさいと言うのです。
第6の封印が解かれると、太陽が黒くなり、月が血のようになり、星が天から落ちてくる、あり得ない状況が繰り広げられます。要するにこれは世界のファイナル・シーンです。大変な事態です。地の王たち、官僚、軍隊の長、金持ち、勇士、奴隷、誰もかれもが恐れをなし、怯え、逃げまどうとされます。というのもそれは神と子羊の御怒りの日。本来、柔和で優しい子羊が怒るのですから、それは本当にただならぬ事態です。しかし、主を信じて従う人には、全く恐れることのない結末です。神のことばは真実です。神の祝福がありますように。ではまた明日このチャンネルでお会いしましょう。
1. seven seals to be opened (6:1-7)
Revelation, as a literary genre, is classified as apocalyptic literature. Simply put, it is a kind of parable, a literary technique that tries to convey what it wants to say through images. Therefore, the principle is to understand it in terms of the whole picture, without getting too hung up on the details.
So in today’s passage, as Jesus opens the seals of the scroll, one mysterious event after another takes place. The first seal reveals a white horse, the second a red horse, the third a black horse, the fourth a pale horse, the fifth a martyr, and finally, when the sixth seal is opened, a devastating picture is described that seems to be the end of the world. Then, after everything has collapsed, the stage shifts to heaven and a heavenly scene is described. In other words, the first four images describe what happens on earth, and the last two describe what happens in heaven.
Roughly speaking, what happens every time the seven seals are opened is exactly what has happened and will happen in the future. For example, the rider of the white horse is given a bow and a crown, and he goes out to win victory after victory. This probably gave readers of the time an image of the Parthians, who used the bow as a powerful weapon and rode horses to threaten the Roman Empire. The Roman army suffered a humiliating defeat in 62 AD when it clashed with an army led by Borogis the Parthian on the eastern frontier. Human history is full of invasions, as it always has been and always will be.
The next “red” horse is an image of war, of people killing each other to take peace from the earth. The Greek word for “red” is not kokkinos, which means the red of red wine, but buros, which means the color of burning fire. The word “kill” means “slaughter” or “butcher. Indeed, the history of mankind is one of sad and violent slaughter.
Black is a symbol of famine in Judaism. The horseman holds a “balance” in his hand. In the Old Testament, the weighing of bread signifies an extreme lack of food. In other words, it speaks of famine, another reality that has been repeated in human history. At that time, a koinique of wheat, or about a liter, was enough food for a man for a day, and a denarius was a day’s wages, or enough food to sustain one after a day’s hard work. But with barley for cattle, you could buy three liters, which would feed a family of three. In any case, the situation tells us that they can barely survive on a daily basis.
On the other hand, olive oil and wine are interpreted in different ways, but if they are understood as luxuries, then there are countries like Japan where people eat “100 million omusubi kororin” and other countries where people eat rocks and suffer from famine, which shows the contradictory gap between rich and poor in the world.
The “pale” in “pale horse” is the Greek word for chlorosis, the pale complexion of the sick, the color of bloodlessness. It says that the rider was death and that he was accompanied by a yoke. It is the image of the spread of a deadly disease or epidemic, the Spanish flu, the Corona (Covid-19), and human history has been a repetition of this image. But it is still limited. It is frightening, but we have not yet reached the final stage of the sixth seal.
2. what happens in heaven (6:9-17)
Now, as the fifth seal is opened, John’s perspective shifts from earth to heaven. And a very strange scene unfolds. In heaven, the martyrs, persecuted and killed, are desperate and crying out. They look down from heaven to the earth and, unable to bear the continuing turmoil on the earth and the addition of more victims, they cry out to God: “How long will you not judge and avenge our blood on those who dwell on the earth? He vehemently protests to God that he wants the injustice of the world to be corrected (v. 10). Certainly, if you watch old movies like Quo Vadis and Ben-Hur, you can understand the severity of the persecution of that time.
But God gives the martyrs white robes and tells them to rest a little longer. The white robe is a symbol of righteousness and victory, and God tells them to wait, not to take vengeance with the hammer of wrath, but to judge righteously.
When the sixth seal is broken, the sun turns black, the moon turns blood, the stars fall from the sky, and an impossible situation unfolds. In short, this is the last scene of the world. It is a terrible situation. The kings of the earth, the bureaucrats, the heads of the armies, the rich, the heroes, the slaves, everyone will be afraid, frightened, and flee. This is the day of the wrath of God and of the Lamb. It is truly an extraordinary situation, because the Lamb, who is meek and gentle by nature, will be wrathful. But for those who believe and follow the Lord, it is a result not to be feared at all. God’s Word is true. God bless you all. See you tomorrow on this channel.