【シーズン6】使徒の働き14章 第一次宣教旅行の終了【聖書】人生100倍の祝福

 1.マラリアに感染したパウロ

キプロス島の町々を巡回して後、パウロは、船に乗って現在のトルコ北岸にある町ペルガへ移動しました。当時、その地域はローマ帝国のパンフィリア州と呼ばれ、険しいタウロス山脈を背景とし、地中海に向かう平地でしたが、雨が多く、沼地で、マラリアなどの熱病も発生しやすいところでした。パウロは、あとで学ぶガラテヤ書の中で、ガラテヤ地方を伝道した理由は「私の肉体が弱っていたためであった」(ガラテヤ4:13)と述べていますが、それはちょうどこのペルガで彼がマラリアに感染し、ピシディアのアンティオキアに到着してから発病したことを言っているのでしょう。パウロとバルナバは北に進み、タウロス山脈の峠を越えて、サガラッスス、イズバルタを通って、イコニオンへと向かっています。イコニオンは、標高1000メートルの高原地帯で、気候もよく、マラリアを発症したパウロが療養するにはちょうどよかったようです。

2.神としてあがめられたパウロ(14:1-18)

しかしそこでもパウロは敵対者に出会うことになります。そして、リステラへと移動しました。そこでパウロは、生まれながら足の不自由な人を癒す奇跡を起こしたことで、町の人々から人間の姿を取った神と崇められる事件に巻き込まれています。その町には、ゼウスとヘルメスというギリシア神話の神々が訪れ、人々の冷遇に怒り町を滅ぼしたという言い伝えがありました。そこで町の人々は、ゼウスとヘルメスが再びやってきたと迷信的な信仰を持ち、バルナバをゼウス、パウロをヘルメスと呼んで拝むのです。ゼウスは、背丈の高い、堂々とした威容の神で、ヘルメスは、小柄でフットワークの軽い、ゼウスのしもべと考えられていたためでしょう。

ともあれ、パウロは、リカオニアの人々が自分たちを神として拝むことを許しませんでした。人を神として拝むのは、16節、もう「過ぎ去った時代」のことである、と。確かに日本にもそういう時代があった、いや今なお、そのような文化の中に生き続けている人々がいるかもしれません。聖書は、人間は人間であって、神になることはなく、むしろ、その人間をお造りになったまことの神を覚えて謙虚に生きるべきことを教えています。

3.パウロのリーダーシップ(14:19-28)

さてパウロが、このように神のように扱われたのも束の間のこと、同じ町で、今度は石打ち、半殺しの目に合うのです。まるでローラーコースターのような人生ですが、パウロは、一々動じないのです。

翌日、パウロは、デルベへ向かいました。デルベは、リカオニア地方の南東部へ50キロほど進んだ町です。現在では、古代の遺跡があるに過ぎない場所ですが、パウロはそこにある期間と留まって伝道をし、多くの信者を獲得しました。ガイオはその一人です(使徒20:4)。そしてパウロとバルナバはここから、来た道を引き返して、リステラ、イコニオン、アンティオキアと、町々を再訪、信者を励まし、海港アタリアに下りました。なぜパウロは、引き返したのか、一つは22節、新しく信仰をもった人々の信仰を強化したかったのでしょう。また、その先には、ミトラ教の盛んなコンマゲネ王国があり、パウロたちを受け付けなかったともされます。さらにサウロの故郷のタルソは、目と鼻の先でしたが、目前に立ちはだかるタウロス山脈の厳しい山道は、重傷を負っていたパウロには難しかったとのでしょう。

ともあれ、パウロは言います。22節、「私たちは、神の国に入るために、多くの苦しみを経なければならない」と。傷だらけになりながら、このように言い切るパウロの姿に、人々はさぞ背筋を正される思いでこの言葉を受け止めたのではないでしょうか。こうして四年近くの歳月を費やした第一次宣教旅行が終了します。この旅で、パウロの指導的立場が確立、バルナバとパウロという呼び方は、途中からパウロの一行になり(使徒13:13)、パウロの名前が前面に出ます。しかしもちろん、宣教の先頭に立っておられるのは、パウロではなく復活のイエスです。人を癒し、和解をもたらし、いのちを与えるのは、私たちと共におられるイエスです。パウロはそのしもべに過ぎません。私たちも同じです。主イエスの御名が崇められますように。では今日も良き一日となるように祈ります。

Acts 14: The End of the First Mission Trip

 1. Paul Infected with Malaria

After touring the towns on the island of Cyprus, Paul traveled by boat to Perga, a town on the northern coast of present-day Turkey. At the time, the area was called the Roman province of Pamphylia, a flat land backed by the rugged Taurus Mountains and heading toward the Mediterranean Sea, but it was rainy, swampy, and prone to fever, including malaria. Paul, in the book of Galatians, which we will study later, says that he evangelized the Galatian region because “my flesh was weak” (Galatians 4:13), probably referring to the fact that he contracted malaria here in Perga and became ill after arriving in Antioch of Pisidia. It is likely. Paul and Barnabas continued north, over the pass of the Taurus Mountains, through Sagalassus and Izvarta, to Iconion. Iconium is a plateau at an altitude of 1,000 meters, and the climate was just right for Paul to recuperate from his malaria.

2. Paul praised as a god (14:1-18)

But even there, Paul encountered adversaries. He then moved on to Listeria. There, Paul is involved in an incident in which he is worshipped by the townspeople as a god in human form for performing a miracle to heal a man who was crippled from birth. Legend has it that the town was visited by two Greek gods, Zeus and Hermes, who were angered by the cold treatment of the people and destroyed the town. The people of the town were superstitious and believed that Zeus and Hermes had come again, and they worshipped Barnabas as Zeus and Paul as Hermes. Barnabas was worshipped as Zeus and Paul as Hermes, perhaps because Zeus was a tall, imposing, and majestic god and Hermes was a small, light-footed servant of Zeus.

At any rate, Paul did not allow the people of Lycaonia to worship themselves as gods. Worshiping men as gods, verse 16, was a thing of a “bygone era. Certainly there was such a time in Japan, or perhaps there are people who still live in such a culture. The Bible teaches that human beings are human beings and do not become gods, but rather should live humbly, remembering the true God who created them.

3. leadership of Paul (14:19-28)

Paul’s godly treatment was short-lived, and in the same town, he was stoned, half to death this time. His life is like a roller coaster ride, but Paul is unfazed by it all.

The next day, Paul went to Derbe. Delbe is a town about 50 km southeast of Lycaonia. Today, there are only ancient ruins in the town, but Paul stayed there for a period of time to evangelize and gained many followers. Gaius was one of them (Acts 20:4). From here, Paul and Barnabas went back the way they came, revisiting Listeria, Iconium, Antioch, and other towns, encouraging the believers, and descending to the seaport of Athalia. One reason why Paul turned back, v. 22, is that he wanted to strengthen the faith of the newly believers. It is also said that the kingdom of Commagene, with its thriving Mithraism, was beyond and would not have accepted Paul and his friends. Saul’s hometown of Tarsus was just a stone’s throw away, but the harsh mountain paths of the Taurus Mountains that lay before them would have been difficult for Paul, who was seriously injured.

At any rate, Paul says in verse 22, “We must go through much suffering to enter the kingdom of God. I am sure that Paul’s words must have made people straighten up their backs to hear him say this, even though he was covered with wounds. Thus ended the first missionary journey, which took nearly four years. During this trip, Paul’s leadership position was established, and his name came to the forefront as Barnabas and Paul became Paul’s group (Acts 13:13). But of course, it is the resurrected Jesus, not Paul, who is at the forefront of the mission. It is Jesus with us who heals, reconciles, and gives life. Paul is only his servant. So are we. May the name of the Lord Jesus be exalted. I pray that you have a good day today.

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