1.求めてもしょうがないもの
前半は、私たちの心にある自然な欲望について、節度を守るべきことが語られます。食欲(1-3節)、金銭欲(4-5節)、好評や評価されることへの欲(6-8節)、教育や指導しようとする欲(9節)、物欲(10-11節)は、すべてほどほどにです。著者は、このような欲を持つことは罪深いことだ、と倫理的に戒めているのではありません。それらは決して思うようには満たされないことぐらいわかっていなさい、と客観的な現実を語るのです。
そして、食欲が旺盛な人には、社交場の食卓に招かれた時のマナーに注意せよと言います。食欲を押さえる時で、不況を招く振る舞いには注意しなさい、と。時と場を弁えなさいと、当たり前のことです。4節「富を得ようと苦労してはならない」金銭欲も底なし、金の亡者になってはいけません。ただ、努力と賢い労働によって結ばれる実を喜ぶことだ、と言います。お友達が欲しい、和気あいあいとした関係が欲しいと願う人も、そこに付け込まれないことです。ケチな人、疑い深い人、つまり裏があるような人の招きに、ほいほい出かけないことです。楽しい食事会も束の間、複雑な人間関係に巻き込まれるのが落ちです。また9節、人にわからせよう、あるいはわかってもらおうと、熱心になる時にも、ほとほどです。どうしても、分かり合えないことがあるものだからです。冷めた感じです。しかしそのとおりです。10-11節では、神は、貧しい者、弱い者の味方なので、人の弱さに付け込んで、強欲なことをすればそのしっぺ返しは必ずある、と言います。ともあれ、人間誰しもが欲を持っているし、その弱さの故に失敗しやすことは、心得ておきたいものです。
2.求めるべきもの
さて、人生には、求めてもしょうがないものがあるもので、何事もほどほどになのですが、他方、全力を尽くしてあたらなくてはならないこともあります。
著者があげた例は子育てです。13節、子どもはしっかり、天塩にかけて育てなさい、と言います。先ほども言いましたが、人は元来教えたがりです。ですから自分のことは棚にあげて、他人の子育てのあり方に、余計な口を出す人もいるものです。そのような残念な人を見たら、自分の在り方についても考えてみましょう。自分の子どもこそしっかり育てなさい、と聖書は言います。「鞭打つ」というのは異端のエホバの証人さんが解釈し、実際に鞭を用意して文字通り鞭打つことではありません。それぐらい真剣に、という意味です。自分の子どもなのですから。大切なのは、子育ての何に熱心になるかです。子育ては学業の成績を管理することではありません。それは、生き方の姿勢、態度、価値観について、愛情を持って時間をかけて教えていくことです。親は、人生に向かう姿勢を、信念をもって、子どもに継承させていくのです。箴言の著者はどんな姿勢を大事に考えているのか。まず、15-16節、善悪の区別を弁えさせ、正しく適切なことを語る力を身に着けさせることです。また17節、人を妬まない、羨まないようにさせることです。人間、他人と比べて、自分にないものを羨みがちです。むしろ、ないならないなりに人生を生きることを教えるのです。そのために、努力することを教えるのです。また、自分の子どもが、悪を行う者の成功を妬み、真面目に生きることがばかばかしいと嘆くことがあったら、正しいことをなさり、陰で見ておられる神を覚えさせることです。善と悪が戦えば悪が勝つのではなく、善が生き延びるのだと、親が神に生きてきた証しをすることです。神は貧しい者、弱い者の味方であるとしっかり語ることです。そして、神は、ちゃんとあなたの苦労を見ている、正しいことをしてくださる、神を信頼しましょう、と神を信頼して祈ることを教えることです。そして、神を信じる人生には希望があると自らの確信を語ることです。19節、何よりも真理をわきまえるように努めさせることです。つまり人生において大切なことを理解し、求めるべきものを求めさせるように育てることです。ですから20節、宴会好きにさせてはいけません。いつも何か楽しいこと、面白いことを求める、刹那的な快楽を求める人間にさせないことです。また、酒好きにさせないことです。23節、酒に使うお金があったら、「真理」に投資させる、つまり良書を買わせ、物事を深く考える力を養わせることです。知恵と訓戒と悟りにこそ、投資すべき価値があるのです。また、26節、色恋にお金を使わせないことです。29節以降は、飲酒についての戒めです。
結語
求めてもしょうがないものがある、物事にはほどほどの心を持たせる、しかし、拘り、追求すべきものはしっかり追求させる、この点においてしっかりとした判断力を身に着けたいものです。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。箴言には、全部でいくつの表題がつけられているでしょうか?①3つ、②5つ、③7つ。答えは、③7つでした。それらは、ソロモンの箴言(1:1、10:1)、知恵ある者のことば(22:17以下、24:23以下)、ヒゼキヤに属する人々が書き写したもの(25:1以下)、マサの人ヤケの子アグルのことば(30:1以下)、マサの王レムエルが母から受けた戒めのことば(31:1以下)です。では今日の聖書クイズです。ソロモンが作った箴言は、全部で、いくつだと言われていますでしょうか?①500、②1500、③3000。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Chapter 23: What We Cannot Ask for and What We Must Ask for
1. what we should not seek
The first half of this chapter discusses the natural desires of our hearts and the need for moderation. The desire for food (vv.1-3), money (vv.4-5), popularity and recognition (vv.6-8), education and instruction (vv.9), and material goods (vv.10-11) are all in moderation. The author is not ethically admonishing us that it is sinful to have these desires. He is speaking of the objective reality that they will never be satisfied as one would like them to be.
He also tells those who have a good appetite to be careful about the manner in which they are invited to the table at social gatherings. It is a time to suppress one’s appetite and to be careful not to behave in a manner that could cause recession. Verse 4: “Do not struggle to acquire riches,” and do not become a money-grubber. Just rejoice in the fruit that comes from hard work and wise labor, he says. Those who wish to have friends and harmonious relationships should also not be taken advantage of. Do not follow stingy, the suspicious, or the underhanded person without thinking. A pleasant dinner party may be short-lived, and you may end up getting involved in a complicated relationship. Verse 9: Also, when you are eager to make people understand you or to have them understand you, do not be too eager to do so. Inevitably, there are things we cannot understand each other. It seems cold eye. Verses 10-11 say that God is on the side of the poor and the weak, and that if we take advantage of their weakness and do greedy things, there will surely be repercussions. Anyway, it is important to keep in mind that we all have greed and are prone to failure because of our weakness.
2. what we should seek
There are some things in life that we cannot help but seek, and everything should be done in moderation, but there are also things that we must give it our all.
The author gives an example of this in verse 13, which says that children should be raised with a firm, natural attitude. As I mentioned earlier, people by nature want to teach. Therefore, there are people who put themselves on the shelf and make unnecessary comments about the way others raise their children. When you see such unfortunate people, think about how you should raise your own children. The Bible says to raise your own children well. The word “flogging” does not mean to actually prepare a whip and literally flog them, as heretical Jehovah’s Witnesses have interpreted it. It means to be that serious. They are your own children. What is important is what you are passionate about in your parenting. Parenting is not about managing academic performance. It is about taking the time to lovingly teach them about attitudes, behaviors, and values in life. Parents are to pass on to their children, with conviction, an attitude toward life. What attitude does the author of Proverbs consider important? First, verses 15-16, to teach them to discriminate between right and wrong and to develop the ability to speak what is right and proper. Also, in verse 17, we are to teach them not to envy or envy others. People tend to compare themselves with others and envy what they do not have. Rather, teach them to live their lives in their own way if they don’t have it. Teach them to work hard to achieve this. If your children are envious of the success of those who do evil and lament that it is absurd to live earnestly, remind them of God who does what is right and watches over them from the shadows. It is to bear witness that parents have lived their lives to God that if good and evil fight, evil will not win, but good will survive. It is to speak firmly that God is on the side of the poor and the weak. And to teach them to pray and trust God that He sees your struggles properly, that He will do what is right, and that we should trust Him. Verse 19, above all, is to encourage them to strive to understand the truth. In other words, to raise them to understand what is important in life and to seek what they should seek. Therefore, verse 20, don’t let them fall in love with banquets. Do not let them become people who are always looking for something fun and interesting, people who seek ephemeral pleasures. Verse 23: If they have money to spend on alcohol, let them invest it in the “truth,” that is, let them buy good books and cultivate the ability to think deeply about things. Wisdom, instruction, and enlightenment are worth investing in. Verse 26, not to allow money to be spent on love, and verses 29 and following are admonitions about drinking.
There are some things we cannot help but seek, and we must have a moderate mind, but we must pursue what we are concerned about and what we should pursue, and in this point, we must have good judgment.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. How many titles are given to Proverbs in total? (1) Three, (2) Five, and (3) Seven. The answer was (3) seven. They are: Proverbs of Solomon (1:1, 10:1), Words of the wise (22:17 and following, 24:23 and following), transcribed by those belonging to Hezekiah (25:1 and following), Words of Agur the son of Jakeh, a man of Massah (30:1 and following), and the commandments that Remuel, king of Massah received from his mother (31:1 and following). Now for today’s Bible quiz. How many proverbs are said to have been written by Solomon? (1) 500, (2) 1,500, and (3) 3,000. I wish you a good day today