1.オバデヤ書について
旧約聖書中最も古く書かれ、最も短い預言書です。内容がエレミヤ書49:7-22と似ているので、両者がともに引用したより古い資料があるのではないか、と考えられています。著者のオバデヤについては、イスラエルでも一般的な名前で、聖書にも同名の人物が数多く出てきますので、実際にどのような人であったのかは、よくわかっていません。書いてある内容は、エドムの滅亡(1-14節)と、イスラエル回復(15-21節)の二つです。
2.エドムへの宣告
まずエドムは、今日のヨルダン領、死海の南端からアカバ湾に至る地域で、「セイルの地」とも呼ばれています(創世記36:30)。当時エドムには、ボズラとペトラという二大都市がありました。ペトラは、現在はヨルダン国に位置しますが、映画「インディ・ジョーンズ 最後の聖戦」の撮影舞台となり、有名な観光地の一つでもあるので、一度訪問した、知っておられるという方々も少なくないでしょう。切り立った赤茶けた砂岩の山地で、イスラエル側から見ると、夕日に照らされた赤い大地は強烈なイメージです。ともあれ、その地に住み着いた人々はエドム人と呼ばれました。イサクの子で、双子のヤコブの兄エサウの子孫です。
ですから、エドムとイスラエルは兄弟国関係にありました。しかし、この二人の関係があまりよくなかったように、その後の、エドム人とイスラエル人の関係も思わしくありません。たとえばエドム人は、モーセに率いられて約束の地に向かうイスラエル人の邪魔をしています(民数20:14-21)。またしばしイスラエルの敵となり、何度も侵略を繰り返しています。ヨラム王(BC850-843)(2歴代21:8)、アマツヤ王(BC803-775)(2歴代25:11-12,23-24)、アハズ王(BC741-726)(2歴代28:16-2)、ゼデキヤ王(BC597-586)(2歴代36:11-21)の時代です。ここで神がエドムにさばきを告げられているのは、こうした歴史的な関係のためではなく、エルサレムがバビロンに侵略された時の態度のためでした。彼らは侵略を傍観し(12節)、そのどさくさに紛れて略奪し(13節)、避難民を匿おうとせず、殺したり、敵に引き渡したり(14節)と卑劣な行為を働いたのです。神は、バビロンを使ったご自分の裁きに便乗して、エドム人が犯した卑劣な行為を許されなかったのです。15節「自分がしたように、自分にもされる」、この預言の通り、エドムもまた、それから5年後に、その山地から追い出され、BC150年に滅びてしまいました。
3.イスラエルの回復
後半16節からは、イスラエルの回復が語られています。バビロンに滅ぼされたイスラエルは捕囚の民として連れ去られ、エルサレムは廃墟と化していました。しかし、イスラエルはエドムのように消滅せず、国を再興しています。さらにここでは、「ペリシテ人の国」や「エサウの山」つまりエドムをも支配する、と預言されます。ただこの預言は、その後の歴史において実現はしていません。つまりこの預言は終末的なものと理解すべきものでしょう。それは未だに実現していない、キリストにある神の御国について語るものです。
そして終末的なエサウとヤコブの関係に象徴されているのは、肉なる者と霊なる者との戦いです。やがて霊なる者が勝利し、すべてを神と共に支配する時が来る、というわけです。「悪と善が戦えば、悪が勝つ」と思われるような、社会の動きの中にあって、キリスト者は、究極的にはやはり善が勝つ、そしてすべて正しいことをなさる神の前に皆が立つ日が来る、と考えて生きているわけです。というのも、この世界はすべてまことの神のものです(21節)。この天地をお造りになった神が、ご自身を現わされる時が来る、正しく帳尻を合わせられる時が来る、ということです。善を行うことに飽いてはいけません。いつも、主にお従いする歩みを心がけてまいりましょう(へブル13:14-16)。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。クシュ人の先祖は、ノアの三人の息子の内、誰になるでしょうか?①ハム、②セム、③ヤペテ。答えは①ハムでした。ノアの三人の息子の長男になります(創世記10:6-8)では、今日の聖書クイズです。次の内、ツァレファテに住んでいた預言者は誰でしょうか?①エリヤ、②エリシャ、③オバデヤ。答えは、また明日。では今日も良き一日となるように祈ります。
The Book of Obadiah The Day of the Lord is Coming
About the Book of Obadiah
Obadiah is the oldest and shortest prophetic book in the Old Testament. Since its contents are similar to those of Jeremiah 49:7-22, it is thought that there may be an older source cited by both of them. As for the author, Obadiah, it is not clear what kind of person he actually was, since he was a common name in Israel and many people of the same name appear in the Bible. The two things written about him are the destruction of Edom (vv. 1-14) and the restoration of Israel (vv. 15-21).
2. the sentence against Edom
Edom is the area from the southern tip of the Dead Sea to the Gulf of Aqaba in today’s Jordan, also known as the “Land of Seir” (Genesis 36:30). At that time, Edom had two major cities, Bozrah and Petra. Petra, now in Jordan, was the setting for the movie “Indiana Jones: The Last Crusade” and is one of the famous tourist destinations, so there are probably many people who have visited there once or know of it. It is a mountainous area of steep reddish-brown sandstone, and when seen from the Israeli side, the red earth illuminated by the setting sun is a powerful image. The people who settled there were called Edomites. They were the sons of Isaac and descended from Esau, the elder brother of Jacob’s twin brother.
Therefore, Edom and Israel had a brother-nation relationship. However, just as the relationship between the two was not good, the relationship between the Edomites and Israelites was not good either. The Edomites, for example, hinder the Israelites on their way to the Promised Land led by Moses (Numbers 20:14-21). They are also often enemies of Israel and have repeatedly invaded the land. These were the reigns of King Joram (850-843 BC) (2 Chronicles 21:8), King Amaziah (803-775 BC) (2 Chronicles 25:11-12, 23-24), King Ahaz (741-726 BC) (2 Chronicles 28:16-2), and King Zedekiah (597-586 BC) (2 Chronicles 36:11-21). It is not because of these historical relationships that God here pronounces judgment on Edom, but because of their attitude when Jerusalem was invaded by Babylon. They stood by and watched the invasion (v. 12), plundered in the confusion (v. 13), and committed despicable acts, killing and handing over to the enemy (v. 14) rather than sheltering the refugees. God did not allow the Edomites to take advantage of His judgment with Babylon to commit these despicable acts, v. 15: “As I have done unto you, so will I do unto you.” True to this prophecy, Edom was also driven from its mountainous lands five years later, and perished in 150 BC.
3. Israel’s Restoration
The second half of the book, beginning in verse 16, speaks of Israel’s restoration. After being destroyed by Babylon, Israel was taken away as a captive people, and Jerusalem was in ruins. However, Israel is not extinguished like Edom, but is reestablished as a nation. Furthermore, it is prophesied here that they will rule over “the land of the Philistines” and “the mountain of Esau,” that is, Edom. This prophecy, however, has not been fulfilled in subsequent history. This prophecy should be understood as apocalyptic. It speaks of the kingdom of God in Christ, which has not yet been completed.
The apocalyptic relationship between Esau and Jacob is symbolic of the battle between flesh and spirit. The time will come when the spirit will triumph and rule with God over all. In the midst of social trends that seem to suggest that “if evil and good fight, evil will win,” Christians live in the belief that ultimately good will prevail, and that the day will come when all will stand before God, who does all things right. The world belongs to the true God (v. 21). The time will come when the God who created the heavens and the earth will reveal Himself to us, and the time will come when He will make the balance of accounts right. Do not grow weary of doing good. Let us always try to walk in obedience to the Lord (Hebrews 13:14-16).
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. Which of Noah’s three sons would be the ancestor of the Cushites? (1) Ham, (2) Shem, and (3) Japheth. The answer was (1) Ham. He is the eldest of Noah’s three sons (Genesis 10:6-8). Which of the following prophets lived in Tsarephath? (1) Elijah, (2) Elisha, and (3) Obadiah. The answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.