人生💯倍の賛美😊【聖書】詩篇49篇 かかとを狙われる

1.文学的ジャンル

「すべての国々の民よ、これを聞け」この詩篇は、全人類への呼びかけから始まっています。これは、一読すればわかることですが、礼拝のための詩篇というよりは、伝道者の書のように教訓を提供しようとする知恵の詩篇に分類されるものです。神と特別な契約関係にある者だけにではない、すべての人に対する重要な真理を語っています。2節、「低い者も、高い者も」は、身分の高い者も、低い者も、ということでしょう。「人類すべて、生きている皆一人一人に」と呼びかけられています。

2.かかとを狙われる

では、何が重要な把握すべき知恵なのか。5節「なぜ、私はわざわいの日々に恐れなければならないのか。私のかかとを狙う者の悪意が私を取り囲むときに」とあります。かかとを攻撃されたら、倒れる他ありません。つまり「人を倒そうと悪意を持っている者に囲まれても、恐れる必要はない」というわけです。ヨブ記を思い出しましょう。ヨブは、非常に乱暴で不本意な形で、人生に躓きを与えられました。初め、ヨブは、人は幸いを神から受けるのだから、災いをも受けなくてはならないと、この詩篇に語られている知恵にあるように動じませんでした。しかし試練が長引くにつれて、心崩れ、荒れていきます。その時のみじめさ、悲しみ、苦しみをヨブは切々と訴えています。しかし、最終的にヨブは、やはりなぜ恐れる必要があろうか、という結論に達していました。ですから、たとえ悪意に取り囲まれ、悪意に翻弄されることがあっても、恐れることはない、というわけです。

そして、悪意を持った者たちが、いよいよ力を増し、富を誇り、富に任せて自分たちの力をあからさまに見せつけることがあっても、動じないことだと言います(6節)。悪者の栄光は、永遠に続くように見えることがあっても一時的です。そして悪者に良い終わりはありません。7節「兄弟さえも、人は贖い出すことができない、自分の身代金を神に払うことはできない」何かこの節は唐突ですが、詩人の思考の流れは14節まで論理的に続いています。つまり、彼らは、自分たちがこれほど祝福されているのだから、自分たちのやっていることに間違いはない、と思っているかもしれないが、事実はそうではない。どれほど繁栄した人生を歩もうと、それが彼らの正しさを神に証明するわけではない。またその繁栄をいつまでも維持できるわけではない。彼らもまた人生の終着を迎える。そして獣と同じように、贖われることもなく「よみ」へ向かうのだというわけです(14節)。

3.神との喜びを大事にせよ

 だから恐れるな、と言います。たとえあなたが今よみに捨て置かれているように感じていたとしても、神は、そのための贖いの代価を支払ってくれます。不可能なことを可能にしてくれるのだ、と言います(15、16節)。しかしあなたに悪意を向けた者に対してはそうではない、と。

人を虫けらのごとく扱い、粗末にする人間の結末は、神の前に正しく生きる者とのそれとは違うのです。彼らは、この世の貨幣を自由にできても、たましいの贖いの代価を得ることはできません。彼らは最も重要な貨幣を手にすることはできないのです。彼の富も、名声も、取り囲む多くの友人たちも、神の前における彼の裁きを有利にすることはできませんし、彼の黄泉に下る運命を変えることはできません。彼らが持っているものは何一つ神には通用しないのです(17節)。

大切なのは、自分自身が何を手にして生きているかを悟ることでしょう。あなたは、しっかりと自分の魂を贖いだすもの、よみの手から奪い返してくれるもの、つまり、イエスの十字架の救いを手にしているでしょうか?イエスのもとに悔い改め、イエスの十字架にある罪の赦しを受け入れ、その恵みにしっかり立っているでしょうか?であれば、やがてすべての人に同じように訪れる死の運命を、何一つ恐れることはありません。神とのつながりを喜びとし、それを大事に生きることです。

なお、一連のメシヤ詩篇に続いてこのような知恵の詩篇が収録されることも興味深いものがあります。実に、たましいが神に結び付くことこそ、人生最大の知恵だからです。では今日もよき一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>

最初に、昨日のクイズです。旧約聖書で、「タルシシュの娘」と呼ばれた国はどこでしょうか?①ツロ、②フェニキア、③ペリシテ。答えは①ツロでした。では、今日の聖書クイズです。旧約聖書で「よみ」と訳されていることばは、新約聖書ではなんと訳されているでしょうか?①ハデス、②パラダイス、③シェオール。答はまた明日。では今日もよき一日となるように祈ります。

Psalm 49: The Heel is Targeted

1. literary genre

This psalm begins with an exhortation to all mankind: “Hear this, all nations.” This, as

one reading reveals, is not so much a psalm for worship as a psalm of wisdom that seeks to offer lessons, like the book of Ecclesiastes. It speaks important truths for all people, not just those who are in a special covenant relationship with God. Ver. 2, “the lowly and the high” may refer to both the high and the lowly. The second verse, “to all mankind, every one who is alive,” could refer to both the highest and lowest of the low.

2. they will be aimed at your heels.

So what is the important wisdom to grasp: verse 5, “Why should I be afraid in the days of trouble? When the malice of those who seek my heel surrounds me”. If someone attacks my heel, I have no choice but to fall. In other words, “When I am surrounded by those who have malicious intent to bring one down, there is no need to fear. Let us remember the Book of Job. Job was given a stumbling block in his life in a very violent and unwilling way. At first, Job was unmoved, as the wisdom of the psalmist tells us, because one receives blessings from God, one must also receive calamities. However, as the trials became longer and longer, his heart began to crumble and he became wroth. Job’s misery, sorrow, and pain at that time are earnestly expressed. In the end, however, Job concluded, “Why should I be afraid? So, even though he may be surrounded by malice, even though he may be at the mercy of malice, he does not need to fear.

He also says that we should not be moved when those who have wickedness grow in power, boast of their riches, and make a blatant display of their power by letting their riches take over (v. 6). The glory of the wicked is temporary, even though it may seem to last forever. And there is no good end for the wicked. v. 7 “Not even a brother can redeem, not even a man can pay his own ransom to God” Something about this verse is abrupt, but the psalmist’s train of thought continues logically to verse 14. In other words, they may think that because they are so blessed, there is no mistake in what they are doing, but the fact is that they are not. No matter how prosperous their lives may be, it does not prove to God that they are right. Nor will they be able to maintain that prosperity forever. They too will reach the end of their lives. And just like the beast, they will go to “the end of the road” without redemption (v. 14).

3. cherish your joy with God.

 So I say to you, do not be afraid. God will pay the price of redemption for you, even if you feel like you are being cast aside now. He makes the impossible possible, he says (vv. 15, 16). But not against those who have wronged you, he says.

The consequences of those who treat people like insects and mistreat them are different from those with those who live righteously before God. They may have the money of this world at their disposal, but not the price of the redemption of the soul. They cannot have the most important currency of all. Neither his wealth, nor his fame, nor the many friends he surrounds himself with, can favor his judgment before God, nor change his destiny to Hades. Nothing they have can work for God (v. 17).

The important thing will be to realize what you yourself are living with in your hands. Are you firmly holding something that will redeem your soul, something that will take you back from the hand of darkness, namely, the salvation of the cross of Jesus? Have you repented to Jesus, accepted His forgiveness of sins on the cross, and stood firm in His grace? If so, then you have nothing to fear in death, which will soon come to all of us in the same way. We are to rejoice in our connection with God and cherish it in our lives.

It is also interesting to note that this Psalm of Wisdom follows a series of Messianic Psalms. Indeed, the union of the soul with God is the greatest wisdom in life. I pray that you have a good day today.

<Quiz Corner

First, yesterday’s quiz. In the Old Testament, which country was called “the daughter of Tarshish”? (1) Turo, (2) Phoenicia, and (3) Philistines. The answer was (1) Turo. Now, here is today’s Bible quiz. What word translated as “reading” in the Old Testament is translated in the New Testament? (1) Hades, (2) Paradise, (3) Sheol. The answer will be given tomorrow. I pray that today will be another good day.

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