1.コリント人への手紙の背景
本日よりコリント人への手紙を読んでまいります。この手紙も、完読してまいりましょう。まず、パウロがコリントの町を訪れたのは、第二回伝道旅行の時で(使徒18:1)、おおよそAD50年頃のことです。そこでパウロは、アクラとプリスキラという熱心なキリスト者の夫婦に出会って、共に伝道をしました。その結果、信仰を持つ人々が現れてキリスト教会が設立されたのです。
その後、コリントを離れたパウロのもとに、コリント教会で生じた問題について相談が持ち込まれました。そこでパウロは、この手紙を書き送って、その問題に対応しようとするのです。パウロがコリントの教会に向けて書いた手紙は、全部で四通です。しかし、今日聖書に収録され、私たちが読むことができるものは、その内の二通だけです。ですから、パウロがコリントの教会にどのように関わったか、その全容はよくわかっていない部分もありますが、この二通の手紙は、私たちにキリスト者としての在り方、また教会に生じる問題をどう解決するか重要な考え方を教えています。
2.コリント教会の人々への挨拶(1:1-9)
まず、パウロの挨拶に注目しましょう。パウロは、自分が「使徒として召された」者であると語り、自らが神に遣わされた伝道者であることを明確にしています。そして「聖徒として召された」方々へと呼びかけ、受取人もまた神につながるものであることを語っています。お互いが、同じ神を仰ぐ、その一点においてつながりをもっている、つまり共通の土台があることを確認しているのです。確かに教会は「神」の召集によるものです。牧師や信徒が一生懸命人集めをして出来た結果ではありません。神の召しに応答した人々の集まりなのです。温かい人間愛に溢れた居心地のいい場、という以上に、神を意識させられる場なのです。
また教会は、「キリスト・イエスにあって聖なる者とされた」人たちの集まりです。「聖なる者とされた」は完了形で、聖別された結果がいまも続いている状態を指しています。つまりそこは、一般的に世の中の人々が陥るような物欲から解放された人々が集まっている場です。ところが、コリントの教会はそうではありませんでした。物欲、名誉欲、競争心に満ちた、全く世俗的な集まりであったのです。しかしパウロは、たとえそうであったとしても、彼らは、神に聖別され、神のものとされた者たちである、と言うのです。不思議に思われるかもしれませんが、これからこの手紙を読むことで、パウロの考え方もわかることでしょう。
3.コリント教会の問題(1:10-31)
そこでパウロは、まずコリント教会に起こっていた「分裂・分派」の問題から、語り始めます。教会は、パウロ派(自由派)、アポロ派(知性派)、ペテロ派(律法主義派)、そして誰にも属さないキリスト派に四分していました。そこで、パウロは一致を求めました。嫌な話だと思いますが、これも教会の一つの現実です。皆が一致するためには、教会の中心にキリストを据えることです。一般に人間には、ファンクラブメンタリティがあるものです。目に見える人間のリーダーに従おうとする心があります。しかし、教会で崇められるべきお方は、ただお一人、人の罪の赦しのために十字架につけられたキリストです(23節)。教会の中心は神であり、キリストです。牧師も信徒も、そこに一致するのです。その方のおことばに従う歩みをするのです。
1 Corinthians 1: Paul and the Church Called by God
1. background of 1 corinthians
Today we will begin to read 1 Corinthians. We will also read this letter in its entirety. First, Paul visited the city of Corinth during his second missionary journey (Acts 18:1), around 50 AD. There Paul met and evangelized a devoted Christian couple named Acra and Priscilla. As a result, people of faith were born and the Christian church was established.
Later, after leaving Corinth, Paul was asked about a problem that had arisen in the Corinthian church. So Paul wrote this letter to try to solve the problem. In total, Paul wrote four letters to the church in Corinth. However, only two of them are in the Bible today and available for us to read. Therefore, we do not know the full extent of Paul’s involvement with the church in Corinth, but these two letters teach us important ideas about how to be a Christian and how to solve problems that arise in the church.
2. greeting to the Corinthian church (1:1-9)
First, let us note Paul’s greeting. Paul says that he is “called to be an apostle” and makes it clear that he is an evangelist sent by God. He then calls out to those who are “called to be saints,” saying that the recipients are also connected to God. They are connected to one another in that they both look to the same God, thus confirming that they have a common foundation. Indeed, the church is a call of “God. It is not the result of a pastor or a congregation working hard to gather people. It is a gathering of people who responded to God’s call. It is more than a comfortable place filled with warmth and human love; it is a place where people are made aware of God.
The church is also a gathering of people who have been “sanctified in Christ Jesus. The word “sanctified” is in the perfect tense and refers to the ongoing result of sanctification. In other words, it is a gathering of people who have been set free from the covetousness that generally plagues people in the world. The church in Corinth, however, was not like that. It was a completely secular gathering filled with greed, honor, and competitiveness. But Paul says that even so, they were sanctified by God and belonged to Him. This may sound strange, but as you read this letter, you will understand Paul’s thinking.
3 The Problem of the Corinthian Church (1:10-31)
Paul begins his narrative with the “divisions and dissensions” that were occurring in the Corinthian church. The church was divided into four factions: the Pauline (liberal), the Apollonian (intellectual), the Peterian (legalistic), and the Christological, which belonged to no one. So Paul called for unity. I know this sounds unpleasant, but it is one of the realities of the Church. In order for everyone to be united, we must put Christ at the center of the church. In general, people have a fan club mentality.
There is a mentality to follow a visible human leader. However, the only one who should be worshiped in the church is Christ, who was crucified for the forgiveness of sins (v. 23). The center of the church is God and Christ. Pastors and believers alike are united to Him. We are to walk in obedience to His Word.