1.アンティオキア教会の礼拝(13:1-3)
アンティオキアは、初代教会史において様々な意味で重要です。エルサレム教会の最初の執事の一人はこの町の改宗者でした(使徒6:5)。また、エルサレム以外に教会が建てられた最初の町です。さらにイエスに従う者たちがキリスト者と呼ばれるようになった町で(使11:19-26)、聖書が記録する最初の宣教チームも、ここから派遣されています。また最初の神学的な問題について、公の会議をエルサレムで開催するきっかけを作ったのも、この教会です(使徒15章)。
あらゆる始まりの出発点となった教会、その中でも私たちが詳しくその働きを知ることができるのは、イエスのビジョンを推し進めた宣教旅行の記録です。それは、この教会の礼拝から始まりました。この教会にとって礼拝は、神のみこころに思いを集中し、聖霊に語られ、応答として宣教師バルナバとパウロを聖別して送り出すものでした。このような姿勢で、毎週礼拝に臨んでいるのかどうか、振り返りたいところです。アンティオキアの教会にとって礼拝は、神のビジョンを共有し、決断し、実行をもたらす場であったのです。
2.アンティオキア教会の派遣(13:4-12)
4節、彼らが最初に出て行ったのは、バルナバの故郷、キプロス島です。キプロスは、コッパー(銅)を意味します。そこは、たくさんの銅が採掘され、幸せの島とも呼ばれていました。幸せな生活を生み出す資源はなんでも手に入った島です。ですから、キプロスは、エジプト、フェニキア、アッシリア、ペルシア、ギリシア、ローマと様々な国々に征服され、それぞれの国の遺産とも言うべき、様々な偶像が根付いていた土地でもあったのです。
6節、パポスは、ちょうどこの島の西の端、つまり、東側から上陸した彼らは島を縦断する形で巡回していったわけですが、その島を抜けようとしていた時に、魔術師エリマなる人物に出会います。彼は、パウロに敵対し、総督セルギオ・パウルスがパウロのことばに耳を傾け、信仰を持とうとするのを妨げようとしました。パウロは、この男と真っ向から対立し、しばらくこの男を盲目にする、という神の力を示すのです。論より証拠、聖霊による力業の伝道です。しかしそれは、パポスに溢れた偶像の信仰とは違う、まことの信仰がどのようなものかを明らかにする伝道でした。
3.マルコの離脱(13:13-15)
さて宣教チームは、島を離れ、現在のトルコの北岸、パンフィリアのペルガに渡ります。そこでヨハネ・マルコが、チームを離脱してしまいました(13節)。なぜか、いくつかの説があります。一つは、魔術師エリマとの対決の後、リーダーシップがバルナバからパウロに移り、バルナバの親戚であったヨハネは、その事態に付いていけなくなったという説。また当時、沿岸部のペルガではマラリアが流行していて、パウロも実際に感染し、その体調を回復させるためにピシディアのアンティオキア(高原地帯)へ向かったと考えられていますが、そのような宣教の苦労に耐えられなかった、という説です。マルコについては後日談があるので、また後でお話しますが、宣教は続いていくのです。
4.パウロの説教(13:16-52)
16節より、パウロの初めての説教が記録されます。それはイスラエルの歴史(16-23節)イエスの働き(24-30節)信仰による救い(31-41節)という三つのポイントで語られました。つまり、イエスが約束のメシヤ、ダビデの子孫として来られたこと、イエスの生涯は、その預言の成就であったこと、これを信仰によって受け入れるべきことが勧められます。それは聖書も、イエスについても全く知らない異邦人に対して、丁寧にイエスの十字架による罪の赦しを語っています(39節)。先のパポスとは全く異なるアプローチです。パウロはわかりやすく語り、人々の理性に訴え、決断を迫りました。信仰には力があると同時に、信じるに値する内容があるのです。では今日も良き一日であるように祈ります。
Acts 13: The Beginning of the Mission of the Church of Antioch
1. Worship in the Church of Antioch (13:1-3)
Antioch is important in many ways in the history of the early church. One of the first administrators of the Jerusalem church was a convert from that city (Ac 6:5). It was also the first city where a church was established outside of Jerusalem. It was also the city where Jesus’ followers were called Christians (Ac 11:19-26), and the first missionary team recorded in the Bible was sent from here. It was also the church that inspired the first public conference on theological issues to be held in Jerusalem (Ac 15).
The church that was the starting point of all beginnings from which we can learn more about its work is the record of the missionary journeys that furthered the vision of Jesus. It began with the worship of that church. For this church, worship was about focusing on the will of God, letting the Holy Spirit speak to them, and in response, consecrating and sending out the missionaries Barnabas and Paul. I want to reflect on whether or not we come to worship each week with that kind of attitude. For the church in Antioch, worship was a place where God’s vision was shared, decisions were made, and action was taken.
2. The Dispensation of the Church of Antioch (13:4-12)
In verse 4, they first went to the island of Cyprus, the home of Barnabas. Cyprus means copper. There was a lot of copper mined there, and it was also called the island of happiness. It was an island where you could find any resource that would create a happy life. Therefore, Cyprus was conquered by various countries such as Egypt, Phoenicia, Assyria, Persia, Greece, and Rome, and various idols, which could be called the heritage of each country, took root in the land.
In verse 6, Papos landed at the western end of the island, that is, they landed from the eastern side and went around the island, and as they were leaving the island, they met a man named Elima, a sorcerer. He opposed Paul and tried to prevent Sergio Paulus, the governor, from listening to Paul’s words and coming to faith. Paul confronted the man directly and demonstrated the power of God to blind the man for a while. This is another demonstration of the power of the Holy Spirit in evangelism. However, it was an evangelism that revealed what true faith was like, which was different from the idolatrous faith that abounded in Papos.
3. Mark’s departure (13:13-15)
Now the missionary team leaves the island and travels to Perga in Pamphylia, on the northern coast of modern Turkey. There John Mark left the team (v.13). There are several theories as to why. One theory is that after the confrontation with Elima the sorcerer, leadership shifted from Barnabas to Paul, and John, who was related to Barnabas, could not keep up with the situation. Another theory is that malaria was prevalent in the coastal region of Perga at the time, and Paul actually contracted the disease and went to Antioch in Pisidia (highlands) to recover from his illness, but was unable to endure the hardships of such a mission. There is a later story about Mark that we will discuss later, but the missionary work continues.
4. Paul’s Sermon (13:16-52)
Beginning with verse 16 we have Paul’s first sermon. It was a three-point discourse: the history of Israel (vv. 16-23), the ministry of Jesus (vv. 24-30), and salvation by faith (vv. 31-41). In other words, Jesus came as the promised Messiah, the descendant of David, and His life was the fulfillment of that prophecy, which we are encouraged to accept by faith. It carefully speaks of the forgiveness of sins through the cross of Jesus to Gentiles who know nothing of the Bible or of Jesus (v. 39). This is a very different approach from the earlier epistles. Paul spoke plainly, appealed to people’s reason, and forced them to make a decision. Faith has power, but it also has content that is worth believing. I wish you a good day today.