1.パウロの感謝(1:1-8)
今日から、コロサイ人への手紙を読みます。パウロは簡単にあいさつを述べた後、コロサイの教会について称賛しています。愛に溢れた教会である、と(4節)。しかも、それは、単に人間的に優しいとか親しみやすい、ということではなくて、5節、福音に基づくキリストの十字架の愛に溢れているということでした。パウロは、コロサイの教会がそのように成長したことについて、神に感謝するのです。
もともとコロサイの教会は、エパフラスという人物によって開拓され成長した教会でした。しかしパウロがそこで注目したのは、コロサイ教会の人数や経済規模ではありません。そこで、伝えられた福音がどのような実を結んでいるかです。つまり神の愛に生きる人々がいるのかどうか、その人たちが実際に霊的に成長しているかどうかでした。
教会は建物ではなく人です。そこに集まっている一人一人に神の愛が感じられ、伝わってくる、これが一番大事なことです。教会の大きさなどあまり重要ではありません。たとえ教会が大きくても、そこに神の愛に生きる人がわずかしか見いだせないとしたら、ヨハネが黙示録に描いたように、イエスに叱責されるエペソの教会と同じです。本当に神の愛に生きる信仰者が育っているか、福音が実を結んでいるかどうかが問われるところです。
2.信仰が成長するようにとの祈り(1:9-29)
9節、パウロは祈り求めています。霊的な知恵と理解力によって、神の御心についての知識に満たされますように、と。福音の中身の高さ、広さ、深さをいよいよ理解し、いよいよ豊かに信仰が成長するように、ということでしょう。
そこで13節から、パウロは、そもそも福音とは何かを明らかにしようとします。そして福音とは、あらゆる暗闇の力から救い出されること、そして、愛する御子の支配の中に移されることだ、と言います。キリスト者の確信は、キリストは「見えない神のかたち」(15節)であることです。イエスは、単に神を指し示す偉大な教師、いわゆる教祖などではないのです。イエスは、何一つ欠けたところがない完全な神です(19節)。そして天地万物の造り主です。
18節の「最初に生まれた方」は、時間的にはじめに誕生したと言っているわけではなく、一種の慣用表現で、約束のメシアを意味する称号として使われています。つまり、人間ではない特別な存在である、と言っています。イエスは創造の初めであり、終わりであり、造られたものすべてを支える力であるというわけです。またパウロは、イエスを教会のかしらであると語ります(18節)。つまり教会は、神であるイエスに従うことを第一とする存在なのです。
なぜそこまでイエスなのか、それは、イエスが私たちの罪の赦しのために十字架に掛かってくださった、つまり私たちを深く愛してくださったお方です。それが福音です。そのイエスの愛に応答して、イエスを主として生きる人がキリスト教徒なのです。
パウロは、これを奥義であると言い換えています。つまり、古い旧約時代には隠されていたものが、今や明らかにされたものだ、というわけです。このイエスを中心とする信仰の成熟へと向かわせる、これが、自分の務めであり、福音に仕える者の責任である、とパウロは語ります。実に、パウロと同様に、イエスを主とし、イエスの素晴らしさが豊かに表される教会を建て上げていく、そこに私たちの務めがあるのです。
神のことばは真実です。神の祝福があるように、ではまた明日、このチャンネルでお会いしましょう。
Colossians 1 Gospel Grace
1. Paul’s thanksgiving (1:1-8)
Today we begin to read the letter to the Colossians. After a short greeting, Paul praises the church in Colosse. It is a church full of love, he says (v. 4). Moreover, it was not just humanly kind or friendly, v. 5, but full of the love of the cross of Christ based on the gospel. Paul gives thanks to God that the church in Colosse grew in this way.
Originally, the church in Colossae was a church planted and grown by a man named Epaphras. But Paul’s focus was not on the size of the Colossian church or its economy. What interested him was the fruitfulness of the gospel being preached there. In other words, whether or not there were people living the love of God and whether or not they were actually growing spiritually.
The church is not a building, but a people. The most important thing is that God’s love is felt and communicated to each person gathered there. The size of the church is not that important. Even if the church is large, if there are only a few people who live in God’s love, it is the same as the church in Ephesus that is rebuked by Jesus as described by John in the book of Revelation. The question is whether the believers who truly live in God’s love are growing up and whether the gospel is bearing fruit.
2. prayer for growth in faith (1:9-29)
In verse 9, Paul asks for prayer. That we may be filled with the knowledge of God’s will through spiritual wisdom and understanding. He may be asking that he may finally understand the height, breadth, and depth of the content of the gospel, and that he may finally grow in faith in abundance.
From verse 13, Paul tries to clarify what the gospel is in the first place. The gospel, he says, is to be delivered from all the powers of darkness and transferred into the dominion of the beloved Son. The Christian’s conviction is that Christ is “the image of the invisible God” (v. 15). Jesus is not merely a great teacher, a so-called guru, pointing to God. Jesus is the perfect God, lacking nothing (v. 19). And He is the Maker of heaven and earth and all things.
The “first-born” in verse 18 is not referring to the first birth in time, but is a kind of idiomatic expression used as a title to refer to the promised Messiah. In other words, it is saying that he is a special being, not a human being. Jesus is the beginning and the end of creation, the power behind all that is made. Paul also speaks of Jesus as the head of the church (v. 18). In other words, the church is primarily concerned with following Jesus as God.
The reason why Jesus is so important is that He is the One who hung on the cross for the forgiveness of our sins, the One who loves us so much that He gave Himself for us. That is the gospel. A person who responds to that love of Jesus and lives with Jesus as Lord is a Christian.
Paul paraphrases this as the depth of the gospel. In other words, what was hidden in the old Old Testament times has now been revealed. Paul says that it is his ministry and the responsibility of those who serve the gospel to bring them to maturity in the faith centered on Jesus. In fact, like Paul, it is our duty to make Jesus Lord and to build up the church in which the excellencies of Jesus are abundantly expressed.
The Word of God is true. God bless you, and we will see you tomorrow on this channel.