【シーズン6】ヘブル人への手紙5章 大祭司に優るキリスト【聖書】人生100倍の祝福

1.大祭司イエス・キリスト(5:1-11)

ヘブルの著者は、イエス・キリストの素晴らしさについて語ってきました。1、2章では、天使に優るイエス、3、4章では旧約時代の指導者モーセに優るイエス、そして5、6章では旧約時代の宗教的権威である大祭司アロンに優るイエスを語ります。

まず、著者は、イエスが完全な大祭司であったと語ります。二つの点が重要です。一つは、大祭司は、自分が代表する人々に同情できることです(2-3節)。彼は人々のために神に仕える者ですが、罪人の弱さをよく理解し、その立場に立ってとりなしの出来る者でなくてはなりませんでした。また、彼は、自分から志願してその職務に就くような人ではなく、神に召された人、つまり神に任命された人でなくてはなりませんでした(4節)。

イエスの場合は、これが微妙な問題でした。というのも、イスラエルでは、大祭司となる家系はレビ族のアロン系の人々と定められていました。しかし、イエスはユダ族の出身です。となると自分から志願した人ということになります。そこでへブルの著者は、イエスもまた神の任命を受けた者であることを示すため、詩篇2:7を引用して説明します。

つまり、イエスは、アロンのようにではなく、メルキゼデクのように神に召された大祭司であった、と。突如メルキゼデクという人物が出て来ます。それは後の7章で詳しく述べられますが、もともとは旧約聖書の創世記14:17-24と詩篇110:4に登場してくる人物です。その箇所を読むと、彼は、イスラエルがエルサレムを支配する前に、エルサレムを支配していた王でした。しかも、イスラエルの父祖であるアブラハムに祭司として認められた人でした。つまりイスラエルに関わる祭司として、イスラエルにはアロン系の祭司が起こる前に、メルキゼデク系の祭司もいたのであり、イエスは言ってみれば、アロン系ではなくメルキゼデク系の祭司なのだ、というわけです。

2.固い食物が食べられるようになれ

さて、ヘブルの著者はこのメルキゼデクが、実にイエスに対する信仰を解き明かすのによい例なので、色々と語りたいのだが、読者がそれを受け止める力がないことを指摘しています。つまり本来なら、信仰をもって相当な年月になるので、他の人を教える力があってもよい、つまり霊的に深い話ができるはずだが、それが全くできない。むしろ、初歩をもう一度教えなくてはいけない状況にある。固い食物をどんどん食べられる時期なのに、実際には離乳食、いやまだ乳を飲んでいるような状況にある、これはどういうことか、というのです。

先にコリント人への手紙で学びましたが、コリントの教会に同じような状況がありました(1コリント3:1以下)。つまり、分派分裂の問題や倫理的な問題があって、人々は、神のことばよりも、神のことばを語る人につながっている状態でした。パウロの話は面白い、いいや、アポロの方がよい。キリストよりもキリストを語る人々に熱中する状況、それは、本当に神を知らないからこそ起こる状況です。もう一度神様を知るところから始めなくてはならない状況でした。何年も信仰生活を続けて来てこの有様はなんだというわけです。 

14節、堅い食物は、善と悪を見分ける感覚を経験によって訓練された大人のものだと言います。つまり、神様にしっかりつながり、訓練されるようになると、本当の善と悪を見分けられるようになります。この世の目まぐるしい動きに、振り回されず、何が正しいことか、何が間違っていることなのかを判断できるようになり、人間としてずれの無いしっかりとした生き方が出来るようになります。そのように訓練された人は、さらに、神の使命に生きる、つまり固い食物を食べる次の段階に進むことができるのです。

神のことばは真実です。神の祝福がありますように、ではまた明日、このチャンネルでお会いしましょう。

Hebrews 5: Christ Superior to the High Priest

1. jesus christ the high priest (5:1-11)

The author of Hebrews has spoken of the excellencies of Jesus Christ: in chapters 1 and 2 he speaks of Jesus as superior to the angels; in chapters 3 and 4 he speaks of Jesus as superior to Moses, the leader of the Old Testament age; and in chapters 5 and 6 he speaks of Jesus as superior to Aaron, the high priest, the religious authority of the Old Testament age.

First, the writer tells us that Jesus was the perfect high priest. Two points are important. First, the high priest is able to sympathize with the people he represents (vv. 2-3). He was to be a servant of God for the people, but he had to understand the weakness of sinners and be able to intercede for them. He also had to be a man called by God, a man appointed by God, not a man who volunteered for the position (v. 4).

In the case of Jesus, this was a delicate matter. In Israel, the lineage of the high priest was determined to be that of Aaron of the tribe of Levi. Jesus, however, was from the tribe of Judah. This would mean that He volunteered to be the high priest. The writer of Hebrews then quotes Psalm 2:7 to show that Jesus was also a man appointed by God.

In other words, Jesus was a high priest called by God, not like Aaron, but like Melchizedek. Suddenly there is a man named Melchizedek. It is a figure that will be discussed in detail later in chapter 7, but it originally appears in the Old Testament in Genesis 14:17-24 and Psalm 110:4. As we read in these passages, he was a king who ruled over Jerusalem before Israel ruled over Jerusalem. He was also a man who was recognized as a priest by Abraham, the father of Israel. In other words, there were Melchizedek priests in Israel before there were Aaronic priests in Israel, and Jesus was a Melchizedek priest, not an Aaronic priest, so to speak.

2. able to eat hard food

Now, the writer of Hebrews wants to say a lot about Melchizedek because he is indeed a good example to reveal faith in Jesus, but he points out that the reader is not strong enough to accept it. In other words, since he has been in the faith for a considerable number of years, he should have the ability to teach others, that is, to speak deeply spiritually, but he is not able to do so at all. Rather, we are in a situation where we have to teach the basics again. They are in a situation where they can eat more and more solid food, but in reality they are weaned, or rather they are still drinking milk, and what does that mean?

As we learned earlier in 1 Corinthians, there was a similar situation in the church in Corinth (1 Corinthians 3:1 and following). That is, there were issues of division and ethical problems, and people were associated with those who spoke the word of God rather than the word of God. Paul’s story is interesting, no, Apollos is better. A situation where people are more passionate about people who talk about Christ than Christ, a situation that happens because they really don’t know God. It was a situation where I had to get to know God again. After years of living a life of faith, what is that? 

Verse 14 says that hard food is for adults who have been trained by experience to discern between good and evil. In other words, as we become more connected to God and trained, we will be able to discern true good from evil. They will be able to judge what is right and what is wrong without being swayed by the fast-paced movements of the world, and they will be able to live a solid life as human beings with no gaps in their judgment. Those who have been trained in this way can then move on to the next stage of living God’s mission, which is to eat hard food.

The Word of God is true. God bless you and see you tomorrow on this channel.

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