【シーズン6】人生100倍の祝福【聖書】使徒の働き2章 ペンテコステ

1.ペンテコステとは

  ペンテコステとは、ユダヤ人の三大祭りの一つです。つまり、過越の祭、七週の祭、仮庵の祭と呼ばれるものの中の七週の祭りのことです。過越の祭は、イスラエルの民がモーセに率いられて、エジプトを脱出したことを記念するものです。その祭りの翌日から七週目、つまり五十日目に「七週の祭り」つまりペンテコステがお祝いされます(レビ記23:15)。キリスト教会でこれをペンテコステと呼ぶのは、ギリシア語の音訳で、ペンテーコンタ・ヘーメラスと表現されるためです。

この使徒の働き2章に記されているとおり、ペンテコステの日には、イエスが約束された通りに聖霊が天から下されました。ユダヤ人は、この日を収穫感謝祭、またエジプトから脱出した50日目シナイ山で律法を受けた記念日としてお祝いします。他方、キリスト者は、イエスが約束した聖霊の降臨日、また教会誕生の祝祭として祝うのです。こうしてペンテコステ以降、ユダヤ教の一派と見なされていたキリスト教は、独自の歩みを始めました。

2.約束の聖霊降臨(2:1-13)

さて、聖書本文に戻りましょう。この日、彼らは一か所に集まり祈っていました。既に福音書でも理解されたように、ペテロを初め、イエスの弟子たちを取り巻く環境は厳しいものがありました。ユダヤの指導者や社会が、キリスト者を監視し、彼らの言動を抑止しようとしていたのです。今日の香港、ミヤンマー等の国々の様子を見ると、その緊迫感は想像されるのではないでしょうか。彼らは、キリストを愛しつつも、実際のところ、暴力的な権力を恐れていました。しかし、その日、天から聖霊が下される驚く出来事が起こるのです。目に見えない神ご自身の臨在とそのみこころがはっきりと示された瞬間でした。実際「風」はユダヤ人にとって神のいのちの象徴です(ヨハネ3:8、エゼキエル37:1-10)。また、「炎」は神の栄光の象徴です。この出来事は、神ご自身が彼らと共にあることを確信させるものでした。

2.聖霊降臨の意味(2:14-47)

聖霊を受けた彼らは「他国のことば」を話しました。しばしば、これを異言と呼ぶ人もいます。しかしこの個所を読むと、どうもここでの異言は、人には理解できない天来のことばではなく、その場にいた外国人の耳にストレートに伝わる、それぞれの地方語(外国語)です。それは、イエスの十字架のメッセージをユダヤ人以外に告げ知らせるための神の奇蹟的な業でした。聖霊の最も大きな働きは、キリストの業を証しすることです。そして、教会の宣教は、こうして、全世界の人々を対称に開始されるのです。確かにイエスが建て上げようとしていた神の国は、ユダヤ人という一民族に限った王国ではなく、全人類を招き入れるものです。ですから、14節から語られるペテロの説教は、イエスの受肉(22b節)生涯(22c節)、十字架(23節)、復活(24節)、昇天(33節)、統御(36節)という基本的なキリスト教の内容を語るものでした。またイエスによってもたらされた祝福が全人類のものであることを証明しています(39節)。

コロナ禍によって教会に起った変化の一つは、教会のデジタル化です。コロナ前はキリスト教界には「オンライン礼拝なんて」とオンラインへの否定的な雰囲気がありました。しかしコロナによってオンライン礼拝を否応なしに導入せざるを得なくなると、教会は、世界の様々な地域にいる人々とオンラインでつながり、礼拝をし、祈り合うことの便利さを理解するようになりました。

しかし、教会は、地理的だけではなく、民族的にも広がる必要があります。実際、日本のほとんどの教会は未だに日本人だけで礼拝をしています。しかし、ペンテコステが教えている広がりは、他民族的、多国籍的、多文化的なものです。聖霊降臨日はまさに、イエスの十字架と復活の恵みが、全人類のものであることを共有した日です。イエスの十字架の恵みを皆で味わう祝福があるのです。では今日も良き一日となるように祈ります。

Acts 2 Pentecost

1. what is Pentecost?

Pentecost is one of the three major Jewish festivals, namely, the Passover, the Feast of Weeks, and the Feast of Tabernacles, which is the Feast of the Seven Weeks. The Passover commemorates the Israelites’ escape from Egypt led by Moses. On the seventh week, or 50th day, following that festival, the “Feast of the Seven Weeks,” or Pentecost, is celebrated (Leviticus 23:15). The Christian church calls it Pentecost because the Greek transliteration of the word is rendered penteconta hemeras.

On this day of Pentecost, as recorded in Acts 2, the Holy Spirit descended from heaven, just as Jesus had promised. Jews celebrate this day as a harvest thanksgiving and as a commemoration of the 50th day after the exodus from Egypt, when they received the Law at Mount Sinai. Christians, on the other hand, celebrate it as the day of the coming of the Holy Spirit, as promised by Jesus, and as the feast of the birth of the Church. Thus, after Pentecost, Christianity, which had been considered a branch of Judaism, began to take its own course.

2. the promised coming of the Holy Spirit (2:1-13)

Now let us return to the biblical text. On this day, they gathered in one place to pray. As already understood in the Gospels, the circumstances surrounding Peter and the other disciples of Jesus were difficult. Jewish leaders and society were watching Christians and trying to deter their words and actions. You can imagine the tension when you look at Hong Kong, Myanmar, and other countries today. They loved Christ, but in reality, they feared violent power. But on that day, a startling event occurs: the Holy Spirit descends from heaven. It was a moment when the presence and will of the invisible God Himself were clearly revealed. In fact, “wind” is a symbol of God’s life for the Jews (John 3:8; Ezekiel 37:1-10). And “fire” is a symbol of God’s glory. This event was a confirmation that God Himself was with them.

2. the meaning of the coming of the Holy Spirit (2:14-47)

Having received the Holy Spirit, they spoke “other languages. Some often call this tongues. However, when reading this passage, it seems that the tongues here are not celestial words that cannot be understood by others, but rather the local (foreign) language of each of the foreigners who were present that could be understood straight to their ears. It was a miraculous work of God to announce the message of the cross of Jesus to non-Jews. The greatest work of the Holy Spirit is to witness the work of Christ. And from the beginning, the Church’s mission was multicultural, interethnic, and multinational oriented. Indeed, the Kingdom of God that Jesus was building up is not a kingdom limited to one people, the Jews, but one that invites all mankind. Therefore, Peter’s sermon, beginning with verse 14, was a basic Christian account of Jesus’ incarnation (v. 22b), life (v. 22c), crucifixion (v. 23), resurrection (v. 24), ascension (v. 33), and reign (v. 36). It also proves that the blessings brought by Jesus are for all mankind (v. 39).

One of the changes that occurred in the church as a result of the Covid-19 disaster was the digitalization of the church. Before Covid-19, there was a negative atmosphere in the Christian community toward online worship, saying, “Online worship? However, as Covid-19 forced the adoption of online worship, churches came to understand the convenience of connecting online with people in different parts of the world to worship and pray together.

However, churches need to expand not only geographically but also ethnically. In fact, most churches in Japan still worship exclusively with Japanese people. But the spread that Pentecost teaches is ethnically diverse, multinational, and multicultural. The Day of Pentecost is truly a day when the grace of the cross and resurrection of Jesus is shared by all mankind. We have the blessing of tasting the grace of the cross of Jesus for all. So, I pray that today will be another good day.

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