1.それから14年(2:1-11)
すでに、パウロは自分の語る福音が、誰か人伝えに聞いたものではないこと、つまり、復活の主イエスから直接受けた純粋なものであることを語ってきました。今日の2章では、パウロは、自分が語ったその純粋な福音が、本家本元のエルサレム教会からも認められたお墨付きのあるものであると語ります。
1節「それから14年たって」とあります。この「それから」をいつとするかで手紙の宛先、執筆年代、執筆場所について異なる説が出てくるのです。というのも使徒の働きには、パウロのエルサレム訪問が三度記録されています。①使徒9:26-30(ペテロを訪問)、②使徒11:29-30(救援物資の運搬)、③使徒15章(エルサレム会議への出席)。そこで、経過した14年を②の救援物資を運んだ時、と考えると、パウロがこの手紙を書き送った宛先は、南ガラテヤ地方、つまりイコニウムやルステラなどの地方となります。そして執筆年代は、第二回伝道旅行の途中、AD50、51年頃、場所はコリント滞在中となります。他方経過した14年を③のエルサレム会議への出席と考えると、宛先は、北ガラテヤ地方となり、執筆年代は、第三回伝道旅行、AD55、56年頃、執筆場所は、エペソに滞在中の時と考えられるのです。
多数説は南ガラテヤ説ですが、結論は出ていません。いずれにせよパウロの語る福音は、エルサレム教会にも認められていたのです。そして、パウロとペテロの間には、パウロは異邦人に対して、ペテロはユダヤ人に対して宣教を進める宣教戦略の一致もありました。
2.福音は行動に反映される(2:12-21)
ところが、11節。ケファ、つまりペテロがアンティオキアに来た時に、一つの不一致が起こるわけです。ペテロは、初代教会の重要なリーダーでしたが、初め異邦人クリスチャンたちと親しくしていました。しかし教会の中に、ユダヤ教徒にとっては重要な割礼に拘る者たちが来ると、割礼を受けていない異邦人たちと距離を置くようになった、というわけです。そのようなペテロに対して、パウロは、あなたは言っていることとやっていることが違うと非難するのです(14節)。
16、17節、パウロは主張しました。確かにユダヤ人は、生まれながらにして、神の律法を教えられ、神の戒めに生きている者であり、その点において他の民族とは違う存在だ。他民族とは、価値観、生活感覚、生活習慣において異なるものがある。言ってみれば彼らのような罪人ではない。しかし、人が神に正しいと認められるのは、そのような律法の教育と実践があるなしの問題ではない。ユダヤ人もそうでない者も、皆、神とは関係が破綻している罪人であることを認め、その罪の赦しと関係の回復のためにはイエスの十字架が必要なのだ。イエスが、私たちの身代わりとなって十字架にかけられて、神の怒りと罰を受けてくださったことを受け入れ、信じることそれに尽きる、と。
しかし、パウロのこうした純粋な福音の主張は、ユダヤ人にしてみれば、よりよい人生を生きるという人間の責任を放棄することだ(17節)、努力せずに神の祝福を受けるなど、虫がよすぎる話だと批判がありました。
けれどもパウロは言います。これほどの恵み深い救いを経験するなら、逆に努力しないだろうか。これはしめたものだ、と救われた後はいいかげんな人生を生きていく人など、そもそも自分が与った救いの恵みをよく理解していないのだ。
事実は、キリストにある罪の赦しを受けた者はキリスト共に死んでいる(20節)。今生きているのはキリストの復活のいのちによる新しい人である。だから古い罪深い生活が継続していくことはないのだ、と言うわけです。キリストにある救いを受けた者として新しい人生をしっかり生きてまいりましょう。
神のことばは真実です。では、神の祝福があるように、また明日、このチャンネルでお会いしましょう。
1. Fourteen years later (2:1-11)
Paul has already told us that the gospel he speaks of is not something he heard from someone else – it is the pure gospel he received directly from the risen Lord Jesus. In today’s chapter 2, Paul tells us that this pure gospel he speaks of is approved and recognised by the original Jerusalem church.
Verse 1: “Then after fourteen years”. Depending on when this ‘then’ is taken to be, different theories have emerged as to the purpose, date and place of writing of this letter. The Acts of the Apostles records Paul’s visit to Jerusalem on three occasions. (i) Acts 9:26-30 (visiting Peter), (ii) Acts 11:29-30 (transporting supplies) and (iii) Acts 15 (attending the Jerusalem Conference). So if we take the 14 years that have elapsed as the time of (2), when he was carrying relief supplies, then Paul wrote this letter to the region of southern Galatia, i.e. Iconium and Lustera. The date of writing is around 50 or 51 AD, in the middle of his second missionary journey, during his stay in Corinth. If we take the 14 years elapsed as the time of his attendance at the Jerusalem conference in (iii), then the destination would be northern Galatia, and the date of writing would be during his third missionary journey, around 55 or 56 AD, when he was in Ephesus.
The majority theory is that he was in southern Galatia, but this has not been conclusively established. In any case, the gospel as Paul told it was accepted by the Jerusalem church. And there was also a unity of missionary strategy between Paul and Peter, with Paul continuing his mission to the Gentiles and Peter to the Jews.
2. the gospel is reflected in actions (2:12-21)
But v.11. So there is a disagreement when Kephas, or Peter, comes to Antioch. Peter was an important leader in the early church, but at first he was friendly with the Gentile Christians. However, when those who were concerned about circumcision, which was important to the Jews, came into the church, he began to distance himself from the uncircumcised Gentiles. To such Peter, Paul accuses you of saying and doing different things (v.14).
In verses 16 and 17 Paul argues. Certainly the Jews are different from other peoples in that they are born, taught God’s law and live by God’s commandments. They are different from other peoples in their values, their way of life and their way of living. In a sense, we are not sinners like them. However, it is not a question of having such an education and practising the Torah that makes a person right with God. It is about recognising that everyone, Jew and Gentile, is a sinner whose relationship with God is broken, and that the cross of Jesus is necessary for the forgiveness of their sins and the restoration of that relationship. They accept and believe that Jesus suffered God’s wrath and punishment by being crucified in our place, and that is all that is necessary.
However, Paul’s gospel-only argument was criticised by the Jews as an abdication of human responsibility to live a better life (v17), and as too good to receive God’s blessing without trying.
But Paul says: “If you experience such a gracious salvation, you will be saved” (v.18). But Paul says, “If you experience such a gracious salvation, why not try to do the opposite? Those who live a life of self-satisfaction after salvation, saying, “That’s it”, do not really understand the saving grace they received in the first place.
The fact is that those who have received the forgiveness of sins in Christ have died with Christ (v.20). What is alive now is a new person through the resurrection life of Christ. So the old sinful life will not continue, he says. Let us live a new life as those who have received salvation in Christ.
God’s word is true. So, God bless you and see you tomorrow
ガラテヤ書2章
新改訳2017バイブルnavi の解説と併せて読みました。