人生💯倍の賛美😊【聖書】詩篇40篇 待ち望む勝利

1.背景と文脈

この詩篇は、ダビデが作ったものとされていますが、その背景はわかっていません。サウル王に追い詰められた時なのか、アブシャロムの謀反に脅かされた時なのか、ダビデの若い時のものなのか、晩年のものなのか、よくわかっていません。

ただダビデはこの時自らが「滅びの穴」「泥沼」の中にあると感じていました。つまり、文脈的には、37篇からつながりのある内容を持っています。詩篇37篇は、苦難にあって神の救いの時を待ち望むことを教訓的に詠うものです。続く、38、39篇は、待ち望むことが実は難しいことを告白しています。ことに38篇は外からの攻撃に揺さぶられ、38篇は内からの揺さぶりが告白されています。そしてこの40篇は、待ち望んで揺れた心の勝利が詠われている。37篇から40篇まではつながりがあるようなのです。

背景こそ特定できませんが、その語られている内容には深く共感するものがあります。

2.神の恵みを願う

まず1節、詩人は、「切なる思いで主を待ち望んだ」と告白します。前半はその待ち望みに主が応答し、主が救ってくださった、と神の恵みを思い起こしています。既に述べたように、待ち望む難しさを語った39篇の12節に対応しています。

すでに詩篇38、39篇でも、味わったことですが、ダビデは神の前に無力な人がどのように救いに与るべきかを示しています。何も神の祝福を受ける理由はない、そのように思える人は、ただひたすら神のあわれみに寄りすがるのみです。ただ神のあわれみに食らいつくのです。神は真実であり、あわれみ深い。そこに希望があります。神が私たちを赦し愛されるのは、私たちのささげ物を喜ぶからではありません(6節)。新約聖書のへブル人の手紙の著者は、6-8節を自分の手紙の中に引用しています(10:5-7)。つまり旧約時代のみならず、新約の時代においても、神の救いは恵みによる、その原則は変わらないというわけです(10節)。

旧約における重要な出来事を思い起こしてみましょう。アブラハムの子イサクが祝されたのは、アブラハムと神との契約の故です。ソロモン王が祝されたのも、ソロモンの父ダビデと神との契約の故です。そして今日の私たちが祝されるのは、イエスと神の十字架における契約の故なのです。私たちのうちに、神に認められる何かがあって祝されるというわけではありません。行いによらず、ただ神の恵みによる。すべては十字架のイエスに対して神様が約束されたことを神が実行してくださるのです。神の契約に対する誠実さが、神の義しさが、私たちを救うのです。そのような意味では、私たちは自分の足りなさ、不完全さにあれこれ悩み、いつまでも迷っていてはなりません。また、人に対してもそのような目を向けてはならないのです。人の足りなさ、不完全さにいつも批判的な目を向け、人を赦そうとしないような人は、結局神の恵みによる救いがよくわかっていない人です。神の恵み、神の愛がわかっている人は、いつも人に歩み寄り、理解し、互いに助け合おうとする人です。

3.主に訴えよう

そこでもし自分が自分を責めるだけの人、あるいは人を批判するだけの人間であるということに気づかされ、その悪循環の中から抜け出せないと思っている方がいるならば、今ここで私と一緒に、切なる思いで主の恵みを待ち望んでみませんか。自分の弱さを認めることは恥ずかしいことではありません。それこそ人は皆、同じような弱さを持っているのです。あなただけではありません。むしろ、その弱さが変えられる神の恵みをこそ求め、味わうことです。そして必要な助け、必要な救いを神に訴えることです。

おそらくダビデはこの祈りを献げている時に、まだ困難の中にあったようです。しかしその心は、38、39篇よりも解放的で、確信的です。そして謙虚に自分の無力さ、貧しさを覚えて、主のあわれみをひたすら求めています(12-17節)。実のところ、この姿勢がしっかり形作られた人たちが教会に起こされてくるなら、教会は多くの人にとって、安心して居られる場所になります。教会は、「私は悩む者。貧しい者です」と飾らずに神の恵みを求める場、そして実際に主の恵み深さを味わい、喜びを分かち合う場なのです。では今日もよき一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>

最初に、昨日のクイズです。エドトンと共に、宮廷預言者として活躍した人に入らない者は誰でしょうか?①メラリ、②アサフ、③ヘマン。答えは①メラリでした。では、今日の聖書クイズです。レビ記に定められたいけにえ、主へのささげ物は、全部で何種類あるでしょうか?①3種類、②5種類、③7種類。答はまた明日。では今日もよき一日となるように祈ります。

Psalms40: The Long-Awaited Victory

1. background and context

This psalm is attributed to David, but its background is not known. We do not know whether it was written when David was cornered by King Saul or threatened by the rebellion of Abshalom, whether it was written in David’s youth or in his later years.

But David felt himself to be in the “pit of destruction” or “mire” at this time. In other words, contextually, the content has a connection from Psalm 37. Psalm 37 is a didactic psalm about waiting for the time of God’s salvation in tribulation. Psalms 38 and 39, which follow, confess that waiting is actually difficult. Psalm 38 is shaken by external attacks, and Psalm 38 confesses that it is shaken from within. There seems to be a connection from Psalms 37 to 40.

Although the background is not identifiable, the content of what is being said is deeply sympathetic.

2. longing for God’s grace.

First, in verse 1, the psalmist confesses that he waited for the Lord with longing. The first half of the verse reminds us of God’s grace, saying that the Lord responded to that longing and that He saved him. As already mentioned, this corresponds to verse 12 of Psalm 39, which speaks of the difficulty of waiting.

As we have already tasted in Psalms 38 and 39, David shows how a helpless person before God should be saved. Those who have no reason to receive God’s blessing for anything, or so it seems, can only lean on God’s mercy. Just bite into God’s mercy. God is true and merciful. Therein lies hope. God forgives us and loves us not because He delights in our offerings (v. 6). The New Testament writer of Hebrews quotes verses 6-8 in his letter (10:5-7). In other words, God’s salvation is by grace, not only in the Old Testament era, but also in the New Testament era, and the principle remains the same (v. 10).

Let us recall an important event in the Old Testament. Isaac, the son of Abraham, was celebrated because of the covenant between Abraham and God. King Solomon was celebrated because of the covenant between Solomon’s father, David, and God. And we are celebrated today because of the covenant between Jesus and God at the cross. We are not celebrated because there is something in us that is acceptable to God. Not by deeds, but only by God’s grace. God is counting all, and God will do what God promised to Jesus on the cross. It is God’s faithfulness to His covenant and His righteousness that saves us. In this sense, we should not be troubled by our insufficiencies and imperfections, and we should not be lost forever. Nor should we look at others in that way. Those who are always critical of, dismissive of, and distant from others’ shortcomings and imperfections are those who, in the end, do not understand salvation by God’s grace. A person who understands God’s grace and God’s love is a person who always tries to approach others, understand them, and help one another.

3. Let us appeal to the Lord.

So if there are any of you who have realized that you are a person who only blames yourself or criticizes others, and you think you cannot break free from that vicious circle, why don’t you join me here and now, eagerly waiting for the Lord’s grace? There is no shame in admitting one’s weakness. That is precisely because we all have the same weaknesses. You are not alone. Rather, seek and savor God’s grace, by which your weakness can be transformed. And then appeal to God for the help you need, for the salvation you need.

Perhaps David was still in the midst of his difficulties when he offered this prayer. But his heart is more liberating and confident than in Psalms 38 and 39. He humbly remembers his helplessness and poverty and earnestly seeks the Lord’s mercy (vv. 12-17). As a matter of fact, if people with this attitude firmly formed are raised up in the church, the church will become a safe place for many people. In other words, the church can be a place where people confess “I am afflicted. I am poor” without embarrassing. And it is a place where we can seek God’s grace, taste the depth of God’s grace, and share our joy. I pray that today will be another good day.

<Quiz Corner>

First, yesterday’s quiz. Who is the one who is not among those who worked as court prophets with Edton? (1) Merari, (2) Asaph, and (3) Heman. The answer was (1) Merari. Now, here is today’s Bible quiz. How many kinds of sacrifices and offerings to the Lord are there in Leviticus? (1) 3 kinds, (2) 5 kinds, and (3) 7 kinds. The answer will be given tomorrow. I pray that today will be another good day.

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です