人生💯倍の賛美😊【聖書】詩篇44篇 契約の神への信頼

1. 背景(1-8節)

 国民詩と呼ばれるものの一つです。つまり、個人的な事柄ではない国家的な祈りの詩篇です。神は一人の人間の救いのみならず、国家の救いをも考えておられるお方です。国の政治ががたがたに崩れていくように思われる時、時代が悪夢に冒されているように見える時、神に祈り、神が国を正しい方向へと導いてくださることを祈る、その祈りは決して空しく消え去ることはありません。私たちの祈りによって国がどうにかなる、というものではないでしょう。私たちにとっては人数の多い少ないは問題ですが、神に事の大小は、全く問題ではありません。国を救う神がいることを私たちは知らなくてはならないのです。ですから、総理と閣僚のために、そして官僚のために祈ることは大切なことです。

ところでこの詩篇は、国家に起こった不幸について、しかも正しい国民に起こった不幸についてその意味を問い、回復を哀願する詩となっています。つまり、自分たちの力で今の繁栄を掴んだのだ、と奢ることなく、ただ神あっての勝利と繁栄であると認め、謙虚に主に寄り頼む日々を暮らしているにもかかわらず(3節)、神が災いからまもってくれなかったと思わされるような状況。神を畏れる詩人の困惑が語られているのです。そのような時にどう理解し、どうしたらよいのか、と(7,9節)。

2. それなのに、と思うこと

神を認め、神に従う国家として正しい歩みをしていながらも、神が私たちを拒み、私たちを敵のように扱われる。その時に、どうあるべきか。ここでは不本意に巻き込まれた戦争での敗戦が想定されているようです。敗走(10節)、虐殺と退散(11節)、奴隷化(12節)、恥辱(13-16節)、と詩人は、神に従いながらなぜこんな状況になってしまったのか、と語ります。しかしそこで詩人は、神の契約を無にしない、と告白するのです(17節)。

神に従う国家は、神との契約関係に生きるのです。もし、契約が破られたかに見えるならば、私たちはその契約をもって神と語らう必要があるのです。神を恐れつつ、神に訴えることを恐れてはなりません。落胆の中にへたり込んでしまうのではなく、ヨブがそうであったように謙虚に言葉を尽くして神と語り合うことです。十字架の仲介者イエスがおられる今はなおさら、そうすべきでしょう。詩人は、訴えと祈りで、この詩を締めくくっています。ある意味で中途半端な終わり方です。これだから宗教は希望があるようで希望がない、と思ってしまいそうです。救われるのなら、すっきり救われたい、救われているのか、そうでないのか、よくわからないような救われ方など不要である、と思いそうなところです。

しかし後の時代に、使徒パウロは、22節「だが、あなたのために、私たちは休みなく殺され、屠られる羊と見なされています」のことばを自らしたためたローマ書に引用し、力強く「しかし、これらすべてにおいても、私たちを愛してくださった方によって、私たちは圧倒的な勝利者です」(ローマ8:37)と加えています。つまり私たちは、屠られる羊のように死の恐怖に直面させられることがあるかもしれません。それはある意味で、神が契約を破られたかのように思える状況です。しかし、そこから「圧倒的な勝利者」へと導かれる神の愛がある、とパウロは確信をもって語るのです。

神は契約を結んでいながら、都合よく、それを忘れてしまうような方ではありません。神は愛を持って人と契約を結び、どこまでもその契約をお忘れにはなりません。たとえ国家的な規模の課題であっても、神にはこれを建て直す力があるのです。事の大小によらず、神との契約にしっかり立つ信仰を学びたいところです。いやそのような心の態度が信仰的な習慣となるように訓練される必要があるのでしょう。信仰は試練に裏打ちされ、鍛え抜かれていくものだからです。錆び付いた信仰でもなく、腐れ果てた信仰でもなく、磨かれた信仰、いよいよ研ぎ澄まされ光り輝く信仰を抱いて歩みたいものです。そしてコラ人と共に、祈りましょう。「立ち上がって、私たちをお助けください。御恵みのゆえに、私たちを贖い出してください」(26節)と。国家に介入される神を信頼し、日本のよき政治のために祈りたいものです。

<クイズコーナー>

最初に、昨日のクイズです。イスラエルの南ユダを滅ぼしたバビロニア帝国を滅ぼしたのは、どこに国であったでしょうか?①アッシリア、②ペルシア、③ペリシテ。答えは、②ペルシアでした。では、今日の聖書クイズです。次の聖句は、聖書のどこにあることばでしょうか?神は愛です。①ヨハネの福音書、②ヨハネの手紙第一、③マタイの福音書、答はまた明日。では今日もよき一日となるように祈ります。

Psalm 44: Trust in the God of the Covenant

1. background (vv. 1-8)

 This is one of what are called national psalms. In other words, it is a national prayer psalm that is not a personal matter. God is not only concerned about the salvation of one person, but also about the salvation of the nation. When a nation’s government seems to be crumbling, when the times seem to be tainted by nightmares, we pray to God that He will guide the nation in the right direction, and our prayers will not go away empty. It will not be that our prayers will make the country what it is. For us, it is a matter of numbers, but it does not matter to God at all how big or small a thing is. We need to know that there is a God who will save the nation. Therefore, it is important to pray for the PM and his ministers, and for the bureaucrats.

By the way, this psalm is a psalm that questions the meaning of the misfortune that has happened to the nation, and moreover to the righteous people, and pleads for their recovery. The psalmist is not proud that the nation has achieved its present prosperity by its own strength, but acknowledges that it owes its victory and prosperity to God, and humbly relies on the Lord (v. 3). We are told of the confusion of the God-fearing psalmist. He wonders how to understand and what to do in such a situation (vv. 7, 9).

2. to think, “And yet…

We acknowledge God and walk righteously as a nation obeying Him, and yet God rejects us and treats us like an enemy. What should we do then? It seems to be envisioned here as a defeat in a war in which we are unwillingly involved. Defeat (v. 10), slaughter and dispersion (v. 11), enslavement (v. 12), shame (vv. 13-16), the psalmist tells us how we ended up in this situation while following God. But then the psalmist confesses that he will not bring God’s covenant to nothing (v. 17).

A nation that obeys God lives in a covenant relationship with God. If the covenant appears to have been broken, we need to speak to God with that covenant. While fearing God, we must not be afraid to appeal to Him. We are not to wallow in discouragement, but to speak to God with humility and with words, as Job did. We should do so even more so now that Jesus, the Mediator of the Cross, is present. The poet concludes the poem with an appeal and a prayer. In a sense, it is a half-hearted ending. This is why one might think that religion seems to have hope, but there is no hope. One might think that if one is going to be saved, one wants to be saved in a clear way, and that there is no need to be saved in such a way that one is not sure whether one is saved or not.

In later times, however, the apostle Paul quoted from his own book of Romans in verse 22, “But for your sake we are counted as sheep to be slaughtered and slaughtered without rest,” and he wrote emphatically, “But in all this, we are the overwhelming victory through Him who loved us” (Romans 8:37). (Romans 8:37). In other words, we may be made to face the fear of death like sheep to the slaughter. It is a situation in which, in a sense, it seems as if God has broken His covenant. However, Paul says with conviction that God’s love leads us out of it to an “overwhelming victor.

God is not someone who makes a covenant and then, conveniently, forgets about it. God makes covenants with people out of love, and He never forgets them. God has the power to rebuild even national challenges. We should learn to have faith that stands firmly on the covenant with God, no matter how big or small the issue. We need to learn to stand firm in God’s covenant, no matter how big or small, and we need to be trained so that such an attitude becomes a religious habit. Faith is something that is backed up by trials and is forged through them. We want to walk with a faith that is neither rusty nor corrupt, but one that has been refined, one that has been sharpened and shined. Let us pray together with the Korans. “Arise and help us. Redeem us by your grace” (v. 26). Let us trust in God who intervenes in the affairs of the nation and pray for good government in Japan.

<Quiz Corner

First, yesterday’s quiz. Which nation destroyed the Babylonian empire that destroyed Israel’s southern Judah? (1) Assyria, (2) Persia, and (3) Philistines. The answer was (2) Persia. Now for today’s Bible quiz. Where is the following scripture found in the Bible? God is love. (1) Gospel of John, (2) First Epistle of John, (3) Gospel of Matthew, and the answer will be given tomorrow. I pray that today will be another good day.

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