【シーズン6】人生100倍の祝福【聖書】マタイの福音書17章 解き放たれた神の子、十字架の合意

1.変貌山の出来事(17:1-13)

この福音書を書いたマタイにとって、前の16章のペテロの信仰告白と、この17章の変貌山の出来事は続き物のようです。つまり、かつてイエスが、ヨハネからバプテスマを受けた時に「わたしの愛する子」(3:17)と天からの神の声がありましたが、ここでもイエスに対するペテロの信仰告白を認めるかのように、「わたしの愛する子」(17:5)と天からの神の声)があった、とマタイは書いているようです。

実際この出来事は、ペテロにとって非常に大きな信仰体験となりました。というのも、それは単に不思議で奇跡的な体験をしたというものではありません。むしろ、それは、神であるイエスの聖さのいかばかりかを深く知る体験であったのです。イエスは、神であるのに、神の在り方を捨てたお方、今は、卑しい、人の子の姿を取られているけれども、やはりその神の御性質は隠しようもなく、実際に目の当たりにするには、あまりにも衝撃的な、驚くようなものであった、とペテロは認めたのです。

実際にその衝撃的、驚くような聖さというのは、どんなものなのか。マルコは、福音書の中で、マタイが書かなかったことを、次のように書いています。9章3節「その衣は非常に白く輝き、この世の職人には、とてもなし得ないほどの白さであった。」と。マルコは、ペテロの通訳者でしたから、ほぼペテロの受け売りで、これを書き上げていると言ってよいでしょう。つまり彼はペテロの経験そのものを伝えていると言ってよいでしょう。またペテロ自身、自らの手紙の中にも、この変貌山での経験に触れており、読者にいよいよ神にお会いするにふさわしい歩みをするように勧めています(2ペテロ1:17)。神は生きておられる、そしてその神にお会いする日も近づいている!信仰を持つということは、まさに、この神に日々心を向けて、近づくように、自らを整えながら人生を生きることに他なりません。

2.薄い信仰(17:14-23)

さてマタイは、この後、現実に目を向けて、不信仰の世界の出来事を取り上げます。あたかも、旧約聖書の時代に、偉大な指導者モーセが、神と語り合う時を過ごし、その山から下りてきた時に、イスラエルの背教に直面した(出エジプト32章)ように、山から下りて来たイエスは、弟子たちの不信仰に直面するのです(17節)。弟子たちは悪霊によって苦しんでいた子どもを救い出すことができないでいました。イエスは、信仰を活かすように、働かせるように教えられます。信仰を持つことは神の力に生きることに他なりません。人々が不可能であると断言しても、一人神の可能性によって物事を考え行動することです。ただその信仰は深められなくてはなりません。研ぎ澄まされ、強くされなくてはならないのです。

3.神殿税を納める(17:24-27)

最後に、神殿税を納めるエピソードが記録されます。神殿税は神殿での活動を維持するために徴収されるもので、ローマの税金とは区別され、愛国心からささげられるものでした。これも変貌山での霊的に高い次元のお話に比べると、全く世俗的な下々のお話になっています。しかし、大事な点です。つまり、神を信じる人生は日常の現実の中でこそ機能しなくてはなりません。教会の中だけのことではないのです。教会に来たときは、さも熱心そうに、恭しく、神を敬っている。しかし教会を一歩出たら、全く別の世俗的な原理で、神を知らない人達と同じような生活をしている、これを信仰生活とは言いません。

信仰においては、先ほども言ったように、神の力に生きるのですから、しばしば超常識な感覚がなくてはなりません。しかし非常識にはなってはならないでしょう。この世を超越した価値観を持っていても、この世において社会常識とされることは、しっかり押さえながら生きていく、それがまことの信仰者です。では、今日もよき一日となるように祈ります。

Matthew 17: The Son of God Unleashed, Agreement of the Cross

1. the events on Mount Transfiguration (17:1-13)

For Matthew, the writer of this Gospel, the confession of Peter’s faith in chapter 16 and the events on the Mount of Transfiguration in chapter 17 seem to be a continuation. In other words, when Jesus was baptized by John, there was the voice of God from heaven saying, “My beloved Son” (3:17), and here, as if to acknowledge Peter’s confession of faith in Jesus, Matthew writes, “My beloved Son” (17:5). It seems that this was a very significant event for Peter.

In fact, this event was a very significant faith experience for Peter. It was not simply a strange and miraculous experience. Rather, it was a profound realization of the holiness of Jesus as God. Peter acknowledged that Jesus was God, but that He had abandoned His divine nature, and that although He now took the form of the lowly Son of Man, His divine nature could not be hidden, and that it was too shocking and astonishing to actually witness.

What does this shocking and astonishing holiness actually look like? Mark, in his Gospel, writes what Matthew did not: chapter 9, verse 3, “His robe was so white and shining that no craftsman of this world could ever have made it white.” And. Mark was Peter’s interpreter, so it is fair to say that he wrote this almost entirely from Peter’s own words. In other words, he is conveying Peter’s very experience. In his own letter, Peter himself mentions his experience on the Mount of Transfiguration and encourages his readers to walk in a manner worthy of finally meeting God (2 Peter 1:17). God is alive, and the day to meet him is near! To have faith is precisely to live our lives while preparing ourselves to daily turn our hearts toward and draw near to this God.

2. thin faith (17:14-23)

Matthew then turns to the reality of the world of unbelief. As if, in Old Testament times, the great leader Moses faced the apostasy of Israel when he came down from his mountain after spending time talking with God (Ex. 32), so Jesus, coming down from the mountain, faces the unbelief of his disciples (v. 17). The disciples were unable to deliver a child who was afflicted by an evil spirit. Jesus teaches them to put their faith to use, to put it to work. To have faith is to live in the power of God. It is to think and act according to the possibility of God alone, even when people assure us that it is impossible. But that faith must be deepened. It must be sharpened and strengthened.

3. paying the temple tax (17:24-27)

Finally, the episode of paying the temple tax is recorded. The temple tax was collected to maintain temple activities and was a patriotic offering, distinct from Roman taxes. This, too, is a totally secular, down-to-earth story compared to the higher spiritual dimension of the story on the Mount of Transfiguration. But it is an important point. In other words, a life of faith in God must function in the context of everyday reality. It is not just in the church. When you come to church, you may look enthusiastic, reverent, and God-fearing. But once you step out of the church, you are living a completely different, secular life, like those who do not know God.

In faith, as I said before, we live in the power of God, so often there must be a sense of the supernatural. But it will not be insane. Even though we have a sense of values that transcend this world, we must live our lives with a firm grasp of what is considered socially acceptable in this world. I pray that today will be another good day.

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