人生💯倍の回復😊【聖書】ヨブ記12章 迷うこともあり 

ヨブの答えは、12章から14章までの3章にわたります。そのように長くなったのは、ツォファルのみならず、三人の友が語ったことへまとめて答えようとしたためなのでしょう。

1.わたしだってわかっている(12:1-6)

先にツォファルがヨブを「ろば」呼ばわりしたことが、ヨブの気持ちを逆なでしたようです。ヨブも、負けてはおらず、「あなたがたは地の民」つまり下々ではないかと言います。私にだって、神の主権と人間の人生がなんであるかなど、そんなことはわかっている、と彼は言うのです(3節)。ヨブは、上から目線で友人に諭される形になって、我慢ならなかったのでしょう。ヨブは皮肉っています。安泰な人生を送る者は、上から目線で、不幸には相当の理由があると軽々しく言うものだ(5節)。そして、神を怒らせるようなことをしている者が、どういうわけか、その悪を神に見過ごされ、厚かましくも特権的な地位と横暴を許されている(6節)。それは、人間社会だけに限ったことではなく、自然界にも同じような現実がある、と(7節)。神の創造の御業の美しさは歴然としているが、そこには同時に弱肉強食の凄惨な矛盾があるではないか。どの鳥、どの魚が良い悪いも関係なく、人間がこれを捕食するのだ(7,8節)。まさにそこには、不条理な世界が広がっている。耐えがたいのはその矛盾。信仰を持ち、神と共に生きていても、世の中には、神がいないかのような矛盾がある。問題は、これらは皆神が定めたもの、神がどうしてそのような現実を許されているのか、です。(9節)。友よ、あなたがたは、あれこれ言うが、私だってそういうことはわかっている。人は、知恵あるように語るが、言葉を尽くしても、何一つ物事が見えてこないということがあるものだろう(12節)。いや、すべてが神のみこころ中にあるというのなら(10節)、神ご自身がその意図を語ってくださらなければ、何も見えてこない、と言います(13節)。

2.神よ。あなたは私たちの足をすくわれる(12:14-25)

さらに問題なのは、神が「自然悪」を人の世にもたらしているように見える時です。神が天の雨戸を閉じられるなら地は乾き切り、水門を開くならば逆に一切が押し流されてしまいます。干ばつや大雨を送り出される神に、人間は全く逆らいようがありません(14、15節)。また、神は「道徳悪」を人間の社会にもたらしているように思われることがあります。悪いことを考える人物が弱い人を踏みにじる(16節)。国が侵略者に破られて君主も官僚も、祭司という特権階級にある者も皆奴隷にされる。そういうことは、神が許されるから起こるのではないでしょうか。国々を栄えさせ、滅ぼされるのは神です(23節)。それにしても一体全体何のために、神はそのようにされるのでしょうか。正しい神がこの世界を支配しておられるというのに、どうして「自然悪」や「道徳悪」が世に蔓延する矛盾が起こるのか。ヨブの悩みは、知っている、知らない、ということではなくて、世の中に起こっていることは皆わかっている、でもなぜ、そのようなことが起こっているのかなのです。なぜ、このような矛盾の真っただ中に自分が堕ちていくのを神は許すのか、なのです。

14節以降は、詩編107篇および、イザヤ44:24-28との関連が語られるところです。しかしヨブの応答は、詩編やイザヤ書とは違って、真っ直ぐな神への賛美となってはいません。それは屈折したヨブの心情を吐き出すものになっています。不可解な神の意に服従させられる、そんな時が私たちの人生にはあるのです。しかし、迷うこともクリスチャンの人生の一景なのです。なぜに拘らずにやれる時もあれば(ヨブ2:10)、そうではない時もあります。神への信頼を失わないことです。では今日もよき一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>

最初に、昨日のクイズです。ヤコブが12人の子どもを祝福した時に、「たくましいろば」と表現された子は、誰でしょうか?①ルベン、②ベニヤミン、③イッサカル、答えは③イッサカルでした(創世記49:13)では、今日の聖書クイズです、ヨブ記が書かれた年代を推定するにあたり、その下限が捕囚期前後と判断される重要な記述はどこにあるでしょうか?①イザヤ書、②エレミヤ書、③エゼキエル書、答えはまた明日、では今日もよき一日となるように祈ります。

Chapter 12: Job’s Answer to Zophar’s First Argument 

Job’s answer spans three chapters, chapters 12-14. The reason for the length of the answer may be that Job was trying to respond to what not only Tzophar but also his three friends had said.

1. even I understand (12:1-6)

Job’s feelings were probably offended when Zophar called him a “donkey” earlier. Job, not to be outdone, says, “You are the people of the earth,” in other words, a lowly man. Even I know, he says, what God’s sovereignty is and what human life is (v. 3). Job must have been unable to stand being admonished by his friend from above. Job is being sarcastic. Those who live a life of peace are the ones who look down from above and say flippantly that there is a good reason for their misfortune (v. 5). And those who do things that offend God somehow have their evil overlooked by God and are allowed a thickly privileged position and arrogance (v. 6). It is not only limited to human society, but the same reality exists in the natural world as well, he said (v. 7). The beauty of God’s work of creation is obvious, but at the same time there is a terrible contradiction between the weak and the strong. It does not matter which bird or fish is good or bad, man preys on them (vv. 7, 8). It is truly an absurd world out there. What is intolerable is the contradiction. Even though we have faith and live with God, there are contradictions in the world, as if there were no God. The question is, these are all ordained by God, and how can God allow such a reality? (v. 9). Friends, you say this and that, but even I know such things. People talk like they are wise, but I suppose that sometimes, despite all their words, they can’t see anything (v. 12). No, if everything is in God’s will (v. 10), he says, nothing can be seen unless God Himself tells us His intention (v. 13).

2. “O God! You are our footstool (vv. 12:14-25).

Even more problematic is when God appears to be bringing “natural evil” into the world of men. If God closes the shutters of heaven, the earth will dry up; if He opens the floodgates, everything will be swept away. Man cannot resist God, who sends out droughts and heavy rains (vv. 14, 15). Furthermore, God sometimes seems to bring “moral evil” into human society. Persons who think evil trample on the weak (v. 16). A country is broken by an invader and the monarch, bureaucrats, and even those in the privileged position of priests are all enslaved. Such things happen because God allows them to happen. It is God who makes the nations prosper and destroys them (v. 23). But why in the world would God do such a thing? How can there be a contradiction in the spread of “natural evil” and “moral evil” in the world when a righteous God rules the world? Job’s concern is not about what he knows or does not know, but rather, we all know what is happening in the world, but why are these things happening? Why does God allow himself to fall into the midst of such contradictions?

Verses 14 and following relate to Psalm 107 and Isaiah 44:24-28. But unlike the Psalms and Isaiah, Job’s response is not a straightforward praise of God. It is an outpouring of Job’s refracted sentiments. There are times in our lives when we are forced to submit to the will of an incomprehensible God. But being lost is part of the Christian life. There are times when we can do without regard to why (Job 2:10), and there are times when we cannot. We must never lose faith in God. I wish you a good day today.

<Quiz Corner>

First, yesterday’s quiz. When Jacob blessed 12 children, who was the child described as a “strong ass”? (1) Reuben, (2) Benjamin, (3) Issachar, and the answer was (3) Issachar (Genesis 49:13). In estimating the date when the Book of Job was written, where are the key statements whose lower limit is determined to be around the time of the captivity? (1) Isaiah, (2) Jeremiah, and (3) Ezekiel.

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